Topmannen verlaten platenlabel Red Ink en gaan 'iets nieuws beginnen' Topmannen verlaten platenlabel Red Ink en gaan 'iets nieuws beginnen'

Dagmar Heijmans: "Als het een ander label was, waren we er nooit op ingegaan"

Topmannen verlaten platenlabel Red Ink en gaan 'iets nieuws beginnen'

Dagmar Heijmans: "Als het een ander label was, waren we er nooit op ingegaan"

Twee topmannen van het pas opgestarte Red Ink Benelux hebben het bedrijf nu alweer verlaten. Johan Vosmeijer en Dagmar Heijmans gaan een nieuw bedrijf opzetten dat 'iets met internet en muziek' gaat doen. Volgens Heijmans is dat niet vanwege een conflict: "We waren helemaal niet op zoek naar iets anders, maar dit is echt uniek."

Dagmar Heijmans: "Als het een ander label was, waren we er nooit op ingegaan"

Johan Vosmeijer en Dagmar Heijmans, twee topmannen van Red Ink, verlaten per direct het pas opgestarte indielabel van Somy/BMG. Afgelopen vrijdag waren ze voor het laatst op het kantoor van Red Ink en lieten ze weten dat ze zich voor een nieuw bedrijf gaan inzetten. De plannen hiervoor worden deze zomer onthuld, vertelt Dagmar Heijmans: “We gaan iets doen met Internet en muziek. Meer kan ik er nu niet over zeggen.” Maar er is geen sprake van een conflict. “Dit is nu op ons pad gekomen en Johan en ik vonden het een goede kans. Ik was persoonlijk niet op zoek naar een andere baan en als ik door een andere platenmaatschappij was benaderd, was ik daar niet eens serieus op ingegaan,” vertelt Heijmans. Ook Bianca Harms, die de taken van de vertrekkende topmannen overneemt bij Red Ink, zegt dat er geen ruzie is geweest. “Ze gaan inderdaad wat sneller dan verwacht en dat is jammer, maar ze zijn vol verve aan Red Ink begonnen. Voor het bedrijf heeft het geen consequenties.” Over het nieuwe bedrijf van Vosmeijer en Heijmans kan hun oud-collega ook niet veel kwijt. “Wij zitten hier ook allemaal te vissen naar wat het precies is. Het is een nieuwe uitdaging voor ze, maar ze mogen echt niets zeggen,” zegt Harms. Toch is het vreemd dat de heren zo plotseling al weggaan bij Red Ink, dat sowieso pas vijf maanden actief is. Dat gevoel wordt alleen maar sterker als je de uitspraken hoort van Johan Vosmeijer in Ziel & Zaligheid van 25 januari 2006. In dat programma vertelde hij tegen Leonieke Daalder: “Wat ik nu doe is de leukste baan die ik ooit heb gehad en ooit zal krijgen.” Maar Vosmeijer is rotsvast overtuigd in zijn beslissing om weg te gaan. “Ik heb die leukste baan ter wereld zeven jaar gedaan (Vosmeijer werkte vóór Red Ink al voor Sony/BMG, RG) en had het nog eens zeven jaar kunnen doen. Maar er kwam iemand op ons af met een businessplan en dat heeft ons vreselijk geprikkeld. We hebben er wel even over nagedacht, maar het is zo revolutionair, zo spannend, dat we dit niet kunnen laten lopen.” Dat de topmannen zo plotseling het kantoor van Red Ink moesten verlaten was vooral de wil van Sony/BMG, zegt Vosmeijer. “Bij onderling overleg bleek dat ze het liefste wilden dat we zo spoedig mogelijk weg zouden gaan. Dat is hun beslissing natuurlijk, ik neem ontslag en moet met de gevolgen leven. Dan ga ik ook niet de zielige jongen uithangen.” In die paar maanden is wel alles voor Red Ink gaan lopen, vertelt Vosmeijer. “We hebben met Rough Trade een goede distributeur, we hebben ervaren promotiejongens. Onze bands doen het goed: Kashmir speelt op Pinkpop en Mew heeft voor zevenhonderd mensen gespeeld in de Melkweg. Dus alles loopt en dat moet ook vooral doorgaan.” “Het is ook eigenlijk best gek,” geeft Vosmeijer toe. “We hebben een non-disclosure contract getekend voor we het businessplan onder ogen kregen. Nu we er zelf in zitten hebben we er ook zelf belang bij om het voor ons te houden. Maar over drie maanden zul je veel van ons gaan horen.” In de tussentijd kunnen geïnteresseerde muziekliefhebbers en mensen uit de industrie zich aanmelden voor een nieuwsbrief op de website van Heijmans en Vosmeijer. Wilde dotcom-plannen of spannende ontwikkelingen in de muziekbusiness? Heijmans is in ieder geval zeker van zijn zaak: “Als ik niet volledig het idee had dat dit een succes zou worden, zou ik het niet doen.”

nu op 3voor12