Ondanks nieuwe concurrenten zit Oor weer in de lift

Hoofdredacteur: “Sterker blad was opoffering van Aloha waard”

Het lezersaantal van Oor groeit weer. In het laatste kwartaal van 2005 groeide de oplage van het muziekblad met vijfduizend exemplaren. Het merendeel hiervan werd gratis gestuurd naar oude abonnees van het tijdschrift Aloha People & Music, dat vorig jaar ter ziele ging. Van de komst van nieuwe muziekbladen in de kiosk is weinig gemerkt bij Oor: “We geloofden altijd in onze eigen kracht.”

Hoofdredacteur: “Sterker blad was opoffering van Aloha waard”

Het aantal mensen dat muziekblad Oor leest is weer aan het stijgen. Volgens de kwartaalcijfers van HOI (Het Oplage Instituut) groeide de oplage van het muziekblad in het laatste kwartaal van vorig jaar met vijfduizend stuks. De totale oplage kwam daarmee op 25.000 exemplaren in het kwartaal. In oktober van 2005 kwam de vernieuwde versie van Oor voor het eerst uit. Het tijdschrift werd een glossy waarin elementen van Oor en het opgeheven Aloha People & Music werden samengevoegd. Natuurlijk is de lezersgroei voor een deel te danken aan mensen die de nieuwe Oor een keer wilden uitproberen. Bovendien hebben oud-abonnees van Aloha het blad toen ook éénmalig ontvangen. Volgens uitgeefmanager Paul Evers van Oor was dat een nuttige investering: “We merken dat een overgroot deel van de Aloha-lezers die toen de nieuwe versie van Oor hebben gekregen hun abonnement hebben omgezet. Daar zijn we erg blij mee, want daaruit blijkt dus dat de nieuwe bladformule werkt.” Ook de losse verkoop loopt goed, meldt Evers. “Het gaat gestaag, ook in de winkels trekken de verkopen aan. De verwachting is daarom dat we de groei kunnen vasthouden en dat we ook dit kwartaal rond de 25.000 exemplaren uitkomen. Op termijn moet blijken hoeveel nieuwe abonnees we mogen verwelkomen, maar de vooruitzichten zijn goed.” Toch, als je de oplages van Oor en Aloha in het derde kwartaal van 2005 samen voegt (respectievelijk ca. 21.000 en 11.000 exemplaren) krijg je 32.000, een veel hoger getal als de nieuwe oplage van Oor. Ergens moeten er zes- tot zevenduizend Aloha-lezers zijn afgehaakt. “Dat hadden we wel ingecalculeerd,” vertelt de hoofdredacteur van Oor, Erik van den Berg. “Je vertelt de lezers van Aloha ‘vanaf nu krijg je de Oor’, dus allicht is er een percentage dat daar niet in meegaat.” Volgens Van den Berg is de opoffering van Aloha zinvol geweest. “We hebben nu een sterker blad met meer toekomstmogelijkheden. We moesten er bovenop komen, dus ik vind dat het de opheffing van Aloha waard is geweest.” Volgens Evers moet de reden van de stijging (voor Oor dan) gezocht worden in de gecombineerde bladformule van Oor en Aloha. “Het blad is qua onderwerpkeuze verbreed en ook toegankelijker geworden. De reacties van lezers zijn zeer positief. Gelukkig maar: de lezer rekent met je af als je het niet goed doet.” Het klassieke poptijdschrift (sinds 1971) lijkt dus weinig last te hebben van de vernieuwde concurrentie op de bladenmarkt. Er zijn de laatste maanden twee nieuwe muziektijdschriften verschenen: Revolver, dat geënt is op Engelse bladen als Q en Uncut, en het literaire popblad WahWah. “In de cijfers zien we de komst van de andere bladen in ieder geval niet terug,” zegt Evers. “We hebben altijd in onze eigen kracht geloofd. Het blad met de meeste kwaliteit zou in de nieuwe situatie winnaar worden.” Van den Berg voelt zich ook niet dagelijks geconfronteerd met de nieuwe bladen. “WahWah is een heel ander blad, met literaire aspiraties. De kritiek dat Oor die aspiraties niet heeft is wel eens uitgesproken en dat klopt natuurlijk, maar WahWah is weer niet gebonden aan de actualiteit. Bovendien komt het maar vier keer per jaar uit.” Al met al is Van den Berg tevreden met de lezersaantallen, maar op de redactie van Oor staat men nog niet op de stoelen te juichen. “Het is meegenomen, maar nu moeten we verder. Het is zeker een leuk begin.”