Hoe het geld bij de Driplets binnendruppelt Hoe het geld bij de Driplets binnendruppelt

The Riplets + Drillem + Lady Aïda = Driplets

Hoe het geld bij de Driplets binnendruppelt

The Riplets + Drillem + Lady Aïda = Driplets

Zaterdag 8 april gaat de tour van Driplets van start in de Rotterdamse Now&Wow. Heuh, Driplets? Hebben we iets gemist? Nee, het betreft hier een project van bands Drillem, The Riplets en dj Lady Aïda. En naar speciale projecten hebben subsidieverstrekkers en sponsoren altijd oren. Arjo Klingens (Drillem): “In België is het systeem veel sympathieker.”

The Riplets + Drillem + Lady Aïda = Driplets

Sinds een deel van de subsidiepot niet meer bij het Nationaal Pop Instituut is ondergebracht, moeten bands zelf meer initiatief tonen om gemeenschapsgeld de oefenruimte in te loodsen. De bands Drillem en The Riplets, aangevuld met dj Lady Aïda bedachten een project en klopten bij enkele subsidieverstrekkers aan. De berg papierwerk die daaraan voorafging werd gehonoreerd en het project Driplets was geboren. Zaterdag 8 april gaat 'the ultimate crossfading chickrockdance show presented by Drillem and the Hey Mickey Mouse motherfuckers' in de Rotterdamse Now&Wow in premiere. Het idee voor Driplets, ontstond een jaar geleden na een gelegenheidsoptreden van Drillem in de Rotterdamse Rotown. Zangeres/bassist Arjo Klingens: "We waren gevraagd iets speciaals te doen. Maar we wilden niet met laptopstaarders gaan optreden. Dat zou te voor de hand liggend zijn. We wilden graag iets met The Riplets en Lady Aïda doen, maar niet op de manier van 'twee bandjes met een dj ertussen'. En dus besloten we de nummers in elkaar te jammen. Alledrie hebben we dezelfde vibe en dezelfde benadering. Dat past goed." Klingens, in het dagelijks leven directeur van haar eigen managementbureau Lalala, vond het interessant om uit te zoeken hoe Nederlandse popmuzikanten van het subsidiesysteem kunnen profiteren: "Waarom kunnen acteurs wel alle repetities betaald krijgen, maar waarom moeten muzikanten daar zelf voor opdraaien? Dus heb ik een mooie aanvraag opgesteld en naar Muzieklab Brabant gestuurd. Zij waren meteen enthousiast. Ik wist ook dat het Fonds voor de Podium Kunsten iets met popmuziek wil, dus daar heb ik het hele dossier ook negen maal heen gestuurd. Ook die aanvraag werd beloond. Niemand kijkt er van op dat je in het budget een aantal oefensessies calculeert." Naast de twee subsidieverstrekkers wordt het project ook gesteund door boekingskantoor The Alternative en sportschoenenmerk Converse. Of Klingens, nu ze de subsidiepot geroken heeft, vaker achter de computer is te vinden dan in de oefenruimte lijkt onwaarschijnlijk: "Voor mijzelf zal ik niet snel opnieuw subsidie aanvragen. Ik wil wel helpen bij het uitwerken van aanvragen voor andere artiesten", aldus Klingens. Omdat de Rotterdamse ook helpt bij het dEUS-management, is ze vaak in België te vinden. "Hier (in Belgïe) is het systeem veel sympathieker. Daarom kunnen Nederlandse bands de concurrentie met Vlaamse bands slechter aan." Subsidie aanvragen is een tijdrovende klus. Daarnaast moet je ver vooruit plannen, iets dat lastig is binnen de popsector. "Begin dus op tijd met je aanvraag", adviseert Klingens, "maar maakt plannen en haal dat geld weg!" Beluister het hele interview met Arjo Klingens in Dubbel Check 5-4-2006 Kijk voor de Driplets tour op de website van de bands

Nu op 3voor12