Acts Of Fire van Voicst is gekozen tot het januari-nummer van The American Music Channel (AMC). Elke maand selecteert de zender een band wiens nummer wordt gebruikt onder een commercial waarin de nieuwste films langsflitsen. AMC is te ontvangen in 86 miljoen huishoudens. Bands die eerder meewerkten zijn Joy Zipper, Phoenix en Sondre Lerche. Zij krijgen allemaal een eigen pagina op de website van AMC.
Volgens zanger Tjeerd Bomhof heeft AMC via via de promo-cd Amsterdam Calling gekregen, die werd uitgedeeld op het CMJ-festival, het New Yorkse equivalent van Noorderslag. Bomhof: “Vorige week kregen we een mailtje waarin ons om toestemming werd gevraagd.” De commercial zou al op de Amerikaanse tv te zien zijn.
Voicst wil niet bekend maken hoeveel geld met deze deal gemoeid is. “Dat gaat je niks aan”, zegt Bomhof. Het is volgens hem niet genoeg om een nieuwe plaat van op te nemen. De band zal het geld gebruiken om een nieuwe tournee door Amerika te bekostigen. Voicst hoopt daar in maart weer te spelen tijdens het South By South West festival.
Dat Acts Of Fire wordt gebruikt in een commercial wil volgens Bomhof niet zeggen dat de band nu doorgebroken is in Amerika. “Het is niet zo dat iedereen nu staat te popelen om iets met Voicst te doen. Maar dit is wel één van de stapjes die je moet nemen om een doorbraak te bereiken.”
Het is overigens niet de eerste keer dat Voicst een nummer uitleent voor commerciële doeleinden. Twee jaar geleden is Porn gebruikt voor een website van sportmerk Nike. Die website is vervolgens onderscheiden met meerdere awards. Dat belooft nog wat…
Muziek Voicst in Amerikaanse commercial
Amsterdammers gevraagd door promo CMJ-festival
Amerikanen die deze maand naar The American Movie Channel kijken, zullen geregeld Acts Of Fire van Voicst horen. Het nummer is gebruikt onder een commercial waarin alle nieuwe films van die maand worden getoond. Zanger Tjeerd Bomhof: “Dit is niet de grote doorbraak van Voicst in Amerika, maar dit is wel één van de te nemen stapjes.”