MTV Networks kocht juni vorig jaar clipstation The Box op van het Duitse Viva Media AG. “Er komen heel gewaagde programma’s op dat nieuwe kanaal”, voorspelt Dan Ligtvoet, managing director MTV Networks Benelux. “Het wordt een zender die de Nederlandse cultuur in zijn volle breedte gaat weerspiegelen. De integratie vindt momenteel juist bij jonge mensen plaats. Dat moet je oppakken en weerspiegelen in de media. Jonge meisjes van dertien spreken door hun Turkse en Marokkaanse vriendinnen een taaltje, dat wij niet meer kunnen begrijpen.”
Ligtvoet kan nog niet te veel in detail treden, omdat de overname van The Box officieel nog afhangt van het toekennen van bestuurlijke bevoegdheid aan MTV op een aandeelhoudersvergadering, maar achter de schermen wordt er al druk gesleuteld aan de programmering voor het nieuwe kanaal. Hij wil al wel bevestigen, dat het nieuwe tv-kanaal zich zal richten op jonge vrouwen en dat het muziekbeleid urban zal worden: “Urban dan in de breedste zin van het woord, inclusief Marokkaanse en Turkse hiphop.” Daarmee zal het vergelijkbaar worden met een tv-versie van het populaire radiostation FunX, dat goed scoort in de grote steden.
Afgelopen jaar was voor MTV Networks uiterst succesvol. In de doelgroep 13-19 jaar was het marktaandeel van TMF 5,3%, bij MTV 3,6%, voor beide kanalen een stijging van 0,7%. MTV Networks, waaronder ook kinderkanaal Nickelodeon valt, investeert begin februari in vier nieuwe digitale muziekkanalen. Naast een nieuw digitaal kinderkanaal voor de allerkleinsten (Nickelodeon Kids), komen er drie nieuwe digitale muziekkanalen bij voor TMF: TMF Pure (urban), TMF Party (dance) en TMF NL, dat geheel gewijd zal zijn aan Nederlandse produkt.
MTV scoorde vorig jaar vooral met niet-muzikale programma’s als reisprogramma The Trip, datingshow Room Raiders en autoserie Pimp My Ride. MTV is in de ogen van Ligtvoet dan ook geen pure clipzender meer, maar ‘een zender voor mensen met een jonge mindset’: “Oneerbiedig gezegd zenden de andere zenders in de stille uren Tel Sell uit, en MTV clips.” Vorige zomer werd al geëxperimenteerd met het uitzenden van speelfilms op MTV en dat zal ook dit jaar worden voortgezet. Ligtvoet: “Geen publieksfilms, anders wordt het te inwisselbaar met andere zenders, maar ik wil graag goede Aziatische films programmeren als onderscheidend aanbod.”
MTV vormt The Box om tot FunX-achtige tv-zender
TMF start digitale zender voor alleen Nederlands produkt
MTV Networks heeft komend jaar wilde plannen in Nederland. Het bedrijf kreeg vorig jaar clipstation The Box in handen en gaat dat station half februari omvormen tot een urban tv-zender gericht op jonge vrouwen. Managing director Dan Ligtvoet: “Het wordt een zender die de Nederlandse cultuur in zijn volle breedte gaat weerspiegelen.” Ook komt er een nieuw digitaal TMF-kanaal gewijd aan alleen Nederlands produkt.