ID&T koppelt naam los van radio en tijdschrift ID&T koppelt naam los van radio en tijdschrift

Directeur Duncan Stutterheim geeft openheid in publiek interview

ID&T koppelt naam los van radio en tijdschrift

Directeur Duncan Stutterheim geeft openheid in publiek interview

ID&T-oprichter Duncan Stutterheim beloofde vragen van dance liefhebbers te beantwoorden en hij hield woord. De uitgaanssite Party Flock plaatste de integrale interviewtekst, waarin Stutterheim hard uithaalt naar concurrenten Mojo en UDC. Ook vertelt hij vrijuit over zijn toekomstplannen en fouten: “Ik heb besloten om de naam ID&T van de mediatakken af te halen. Iedereen kijkt er namelijk op een andere manier naar.”

Directeur Duncan Stutterheim geeft openheid in publiek interview

Uitgaanssite Party Flock plaatste een ruim twintig pagina’s tellend onverkort interview met ID&T oprichter Duncan Stutterheim, gebaseerd op ingezonden vragen van dance liefhebbers. Dit in het kader om meer openheid te creëren rond het media- en dancebedrijf ID&T. Stutterheim: “We zijn de laatste jaren heel gesloten geweest. We beantwoordden mailtjes niet, dat gaat nu echt veranderen.” Stutterheim noemt in het interview het starten van ID&T Mobile ‘de grootste flop ooit’. Maar hij verwijt zichzelf ook dat hij alle media uitingen van ID&T naar het moederbedrijf heeft genoemd. “Dat vind ik een hele grote misvatting van mezelf. Ik kan niet vanuit ID&T iets maken en dan denken dat iedereen het snapt. Iedereen kijkt namelijk op een andere manier naar ID&T. Ik heb besloten om de naam ID&T van de mediatakken af te halen.” Vandaar dat het ID&T Magazine voortaan als Release door het leven gaat, en ID&T FM per 1 februari wordt omgedoopt in Slam FM. Stutterheim geeft toe dat het radiostation een mislukking was en het bedrijf reeds een verliespost van 2 miljoen euro heeft opgeleverd: “De keuze was om het station helemaal te verkopen en te stoppen, of het roer om te gooien.” De gespecialiseerde avondprogrammering is komen te vervallen, maar komt volgens Stutterheim terug als webradio. Ook wordt de muziekkeuze van het vernieuwde station verbreed: “Voor iemand die in Enschede woont en in een discotheek op zaterdagavond staat te dansen op Natasha Bedingfield is dat dance. Ik kom zelf uit de pure dance en ik snap wel dat mensen het commercieel vinden. Maar we moeten gewoon meer luisteraars krjjgen, als dat niet gebeurt, houdt het gewoon op. Je kunt niet een station maken met alleen maar dance. Ik heb een miljoen luisteraars nodig om een commercieel succes te zijn.” De verliespost van de radio kan steeds moeilijker gecompenseerd worden, omdat de dance feesten minder hard lopen en ze zelf een prijzenoorlog hebben veroorzaakt door hun twee- voor-de-prijs-van-één acties. De verleiding was groot de toegangsprijzen voor de dance feesten in het verleden steeds maar te verhogen, omdat het toch wel uitverkocht. ”Op een gegeven moment dachten we niet eens meer in procenten, maar zeiden we ‘doe er maar 5 euro bij’”. Binnen het bedrijf gaan er stemmen op om goedkopere feesten zonder aankleding te presenteren, te vergelijken met de vroegere raves. Stutterheim ziet daar niets in: “Ik vind dat die tijd geweest is. Voor Sensation gaan we niet in prijs zakken, er moet één feest over-the-top-zijn. Sensation 55 euro, Madonna 75 euro, waar heb je het dan nog over?” Stutterheim heeft grote kritiek op concurrent UDC, de organisator van ondermeer Dance Valley. De indoor versie van dat evenement is volgens hem louter gebaseerd op de roem van het outdoor feest. “Dat hele UDC is gewoon een flop als je het nu bekijkt. We hebben het op kantoor niet eens meer over UDC.” Ook op concertorganisator Mojo heeft Stutterheim kritiek, volgens hem heeft directeur Leon Ramakers bij de verkoop van het bedrijf aan het Amerikaanse Clear Channel ‘80 miljoen gulden in zijn zak gestoken’. “Maar er durft nooit iemand iets te zeggen over Mojo, omdat al die podia van die schijtbakken zijn die van Clear Channel afhankelijk zijn van hun acts. Toen wij dat artikel schreven (in ID&T Magazine) over het monopolie van Mojo durfde niemand zijn mond open te doen. In heel Nederland. Allemaal angst. Het is zo’n machtsblok daar. Ik ga er niet eens aan beginnen, het proberen (te boeken) van populaire bands. Laten ze lekker naar Mojo gaan in het popcircuit, ik zit er niet mee.” Stutterheim denkt ID&T nog vijf jaar te leiden. “Dan heb ik er twintig jaar met pilletjes en biertjes en drank en nachtelijke uren opzitten, en denk ik dat ik mijn ‘nachtfakkel’ over moet dragen.” Voor zijn pensionering heeft hij nog diverse plannen. Er komt een vervolg van het NJOY Festival, alleen zal er geen hoofdpodium meer komen, maar zal de nadruk komen te liggen op de cultuur van de straat. Verder is Stutterheim in gesprek over het starten van een hardcore dance festival. Tenslotte is zijn ambitie de meest succesvolle ID&T concepten naar het buitenland uit te breiden. In België zal op 16 april in het Antwerpse Sportpaleis een aflevering van Sensation White plaatsvinden, zonder enige marketing in Nederland. Ook in Duitsland wil ID&T feesten organiseren, waaronder een nieuw festival in Hamburg.

nu op 3voor12