Daily-Fresh eist eigen plek op in bladenmarkt Daily-Fresh eist eigen plek op in bladenmarkt

Oude party-site wordt vooruitstrevend print–het-zelf PDF-tijdschrift

Daily-Fresh eist eigen plek op in bladenmarkt

Oude party-site wordt vooruitstrevend print–het-zelf PDF-tijdschrift

Het zijn roerige tijden voor de tijdschriftenmarkt: bladen komen en bladen gaan. Vreemde eend in de bijt is het PDF-tijdschrift Daily-Fresh dat voortkomt uit de partysite. Het laatste dance-nieuws kun je vanaf nu uitprinten en met een nietje erdoor, lijkt het wel een echt tijdschrift. Ook handig voor op het toilet.

Oude party-site wordt vooruitstrevend print–het-zelf PDF-tijdschrift

Op de voorpagina van het nulnummer van het nieuwe tijdschrift Daily-Fresh, dat je via hun website gratis kunt downloaden, staat een foto van een nietmachine. Daaronder de tekst: een goede nietmachine is een must voor de doorgewinterde lezer. En meteen is duidelijk met wat voor blad we hier te maken hebben: een print-het-zelf tijdschrift. De bedoeling is dat je het PDF-bestand van de Daily-Fresh website haalt en vervolgens uitprint. Nietje erdoor en hup…het blad kan zo mee de trein in. Initiatiefnemer van het blad is Roeland Landegent, student aan de Hotelschool in Den Haag. “Nieuws van het internet is vluchtig. Je leest het snel en klikt verder. Ik wilde iets dieper kunnen gaan en heb bewust voor het PDF-formaat gekozen. Het is de bedoeling dat mensen het uitprinten en meenemen.” Landegent doet zelf de vormgeving en kan voor de inhoud van Daily-Fresh terugvallen op een groep van tien vrijwilligers. Daarnaast wordt een deel van de inhoud verzorgd door Phono.nl, Aboutdj.nl en Gomagazine.nl. Het blad draait momenteel zonder sponsors. Landegent: “We maken ook helemaal geen kosten. In twee dagen is het nulnummer zo’n duizend keer gedownload. We gebruiken nu nog een server van een vriend. Dat kost ons niets. Maar als het dataverkeer de spuigaten uitloopt, zullen we opzoek moeten naar een andere host die ons wil steunen. Ik wil het liefst geen adverteerders. Het mag niet zo zijn dat mensen hun toners en inktpatronen opmaken aan reclame.” Daily-Fresh begon vier jaar geleden als een partypic website: veel foto’s van lachende jongens en meisjes met dure drankjes in de hand. Maar de laatste tijd kwamen er steeds meer van dit soort feest websites. Feestorganisatie UDC, die door de jaren heen dit soort sites op hun gastenlijst buiten proportie zagen groeien, riep dat aantal onlangs een halt toe aan. Websites moesten meer doen dan feestfoto’s plaatsen om nog aanspraak te kunnen maken op gratis kaarten. Landegent: “Die beslissing van UDC was voor ons een zetje in de rug. Meer niet.” Daily-Fresh bedient alle hoeken van de dancescene. “We doen electro maar ook hardstyle. Zelfs de Beastie Boys passen in ons blad”, aldus Landegent. Naast interviews is er ruimte voor besprekingen van dj-apparatuur, een uitgaansagenda, muziekrecensies en nieuws. “Dat nieuws kan constant aangepast worden. Evenals de uitgaansagenda. Zo kun je dus altijd de nieuwste versie van het tijdschrift downloaden.” PDF-nieuwsbrieven of tijdschriften worden veelal binnen de dtp-wereld gebruikt en door ontwerpers. Daily-Fresh is echter het eerste dance-tijdschrift dat in PDF-formaat wordt aangeboden. Het officiële eerste nummer is vanaf 12 februari op te halen bij Daily-Fresh.net.

nu op 3voor12