NVPI: 'Verkoop compilatie-cd's ingestort door downloads'

Voorzichtig optimisme na bescheiden groei entertainmentmarkt

De NVPI, de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie, heeft donderdag de eerste rapportage over 2004 naar buiten gebracht. De totale markt is vorig jaar minimaal gegroeid. De audiomarkt is in 2004 opnieuw gekrompen. Opvallend is dat de verkoop van compilatie-cd’s is ingestort. De NVPI legt hier een verband met losse downloads. Over de toekomst is de brancheorganisatie voorzichtig optimistisch.

Voorzichtig optimisme na bescheiden groei entertainmentmarkt

In 2004 is er bijna 950 miljoen euro in de Nederlandse entertainmentindustrie gespendeerd. Dat is 16 miljoen euro meer dan een jaar daarvoor. Brancheorganisatie NVPI stelt dat er sprake is van voorzichtig optimisme onder haar leden voor het komende jaar. De audiomarkt is vorig jaar wel gekrompen. Gingen er in 2003 nog 33,3 miljoen geluidsdragers over de toonbank, in 2004 waren dat er nog maar 31,7 miljoen. De klappen vielen bij de singlesmarkt (-15,6 procent) en de albummarkt (-5,9 procent). De muziek-dvd won opnieuw terrein, en wel 8,1 procent. Dat de totale entertainmentmarkt toch is gegroeid, komt door een flink hogere verkoop in de games-industrie en in mindere mate bij de dvd/vhs-markt. De grootste daling in de audiomarkt bevindt zich echter in de compilatie-cd’s. NVPI-woordvoerder Wouter Rutten: “Er zijn twintig procent minder verzamelcd’s verkocht. Ik denk dat je hier een verband moet zoeken met online losse tracks.” De NVPI zal in de cijfers van 2005 downloads gaan meetellen, dat is nu nog niet gebeurd. Rutten verwacht dat de downloadmarkt dit jaar net zo groot zal worden als de singlemarkt. In 2004 zijn 2,7 miljoen singles verkocht. De verkoop van downloads was volgens Rutten over diezelfde periode nog te verwaarlozen. Het Britse equivalent van de NVPI maakte onlangs bekend dat 2004 voor de audiomarkt juist het beste jaar ooit was. Dat kwam vooral door de goede verkoop van nationale artiesten. In de cijfers van de NVPI valt te lezen dat het Nederlandse aandeel in de audiomarkt 25 procent bedraagt, drie procent meer dan in 2003. Rutten: “We schommelen meestal rond een kwart. Dat het dit jaar hoger uitvalt, is vooral te danken aan de albums van Boris en Marco Borsato. Enkele bestsellers kunnen dat cijfer enorm beïnvloeden.” Rutten stelt dat het Nederlandse aanbod qua diversiteit verschraalt. Dat betekent dat een kleiner aantal Nederlandse artiesten een groter aantal platen verkopen dan voorheen.