3VOOR12 lanceert 'portal' op televisie 3VOOR12 lanceert 'portal' op televisie

Radio, televisie en internet ineen

3VOOR12 lanceert 'portal' op televisie

Radio, televisie en internet ineen

Radio op je televisie? Met je afstandsbediening switchen van 3VOOR12 dB naar 3VOOR12 XL? Dat kan sinds 1 februari 2005 dankzij de portal op televisie van 3VOOR12. Bij UPC Digital is te zien hoe 3VOOR12 experimenteert met een toekomst waarin beeld, geluid en tekst of radio, televisie en internet in elkaar opgaan en in elkaar overlopen.

Radio, televisie en internet ineen

Eerst het deel officieel. We citeren het persbericht: VPRO's online popmagazine 3VOOR12 lanceert per 1 februari een zogenoemde portal op televisie. Vergelijkbaar met een DVD-menu, krijgt de kijker op één televisiescherm toegang tot zowel twee televisiekanalen als zes radiokanalen plus het laatste nieuws van de site. 3VOOR12 maakt met deze integratie van radio, televisie en internet op unieke wijze gebruik van de interactieve mogelijkheden van digitale televisie. De portal is te zien bij UPC Digital, op dit moment het enige kabelbedrijf dat deze mogelijkheid ondersteunt. Dan hebben we dat maar gehad. Maar wat betekent dat? Dat de mensen die over UPC Digital beschikken de inhoud van 3VOOR12 in een scherm op televisie bij elkaar hebben. Een soort site of portal op televisie. Dat klinkt logisch en vanzelfsprekend, maar, al zeggen we het zelf, dat is heel bijzonder. Normaal moet je naar verschillende deelgebieden van een electronische inhoudsopgave om de radio- en televisiekanalen te bezoeken. Nu is bij elkaar gebracht wat bij elkaar hoort. Radiokanalen als 3VOOR12 dB en 3VOOR12 XL, tv-zenders 3VOOR12 Central en 3VOOR12 On Stage en koppen uit het magazine die zorgen dat je van het laatste nieuws op de hoogte blijft. Dus de 3VOOR12 liefhebber die op de bank zit, surft met de afstandsbediening langs de kanalen en hoort de muziek meespringen. Luister waar wat van je gading is en stem af. Als je een radiokanaal gekozen hebt, zie je de beelden van de tv-kanalen gewoon door bewegen zodat je uit een ooghoek kunt zien of daar iets boeiends gebeurt. En als je een tv-kanaal selecteert wordt dat vervolgens beeldvullend zodat het weer gewone televisie wordt. Zoals gezegd: technisch is het op dit moment alleen bij UPC Digital mogelijk om zo'n interactieve applicatie op televisie te laten draaien. Maar 3VOOR12 experimenteert hier nu al mee omdat het de overtuiging heeft dat tekst, beeld en geluid op vrijwel alle media in elkaar gaan overlopen. De interactieve portal van 3VOOR12 zal in de loop van het jaar verder uitbreiden met extra functionaliteit. Maar hoe zit het dan met de andere kabelbedrijven? Die richten zich op het doorgeven van kanalen, op dit moment niet op interactie. Met veel partijen wordt nog gesproken, maar 3VOOR12 is nu op de volgende manieren al te zien: > Internet. Alle kanalen zijn natuurlijk overal gewoon via internet te volgen. Maar dat wist je al. Je bent hier immers al. > Superbreedband internet. Via First Mile TV is 3VOOR12 in hoge beeldkwaliteit te zien in zogenoemde kenniswijken en op campussen van universiteiten en hogescholen. > Digitale kabel: - UPC Digital. De radio- en tv-kanalen van 3VOOR12 in een zogenoemde portal samengebracht. - CAIWAY DTV. De video-kanalen 3VOOR12 Central en 3VOOR12 On Stage. - TV Home van Essent. Video-kanaal 3VOOR12 Central. > Mobiel: - 3VOOR12 Central via UMTS. Zo, dan ben je weer even bij. Vast en zeker snel meer. Voor nu nog even een zakelijke mededeling. De portal op UPC Digital is technisch gezien een co-productie van VPRO, UPC Digital, NOB Cross Media Facilities en Chellomedia Interactive Services.

Nu op 3voor12