De Nederlandse Tijdschriften Groep (NTG), onder andere uitgever van Oor, komt nog dit jaar met een nieuw muziektijdschrift op de markt: Aloha People & Music. Helemaal nieuw is het blad niet, want het is een samensmelting van de NTG-titel Aloha en Music & People, een gratis blad van winkelketen VanLeest.
Volgens uitgever Paul Evers is het samengaan van de twee bladen niet meer dan logisch. “Aloha en Music & Movies hebben hetzelfde profiel. Het zijn bladen die dicht bij de wat oudere, breed geïnteresseerde muziekliefhebber staan. Iemand die al het nieuws niet up-to-date volgt, maar wel graag op de hoogte is van de grote lijnen van het muzieknieuws en van grote artiesten uit het verleden en van nu. Met die gedachte zijn ik en VanLeest-directeur Barend Fransen op het idee gekomen om het beste uit beide werelden te combineren. Dat was een half jaar geleden.”
Aloha People & Music gaat rond de vijf euro kosten. Het eerste nummer verschijnt op 2 december in een oplage van 25.000 exemplaren. Dat is twee keer zo hoog als de huidige oplage van Aloha, maar het aantal verbleekt naast de 80.000 nummers die er telkens van Music & Movies verschenen. “Dat was natuurlijk wel een gratis blad”, benadrukt Evers. Toch geeft het volgens Evers ook aan dat er in elk geval 80.000 potentiële lezers zijn. “Het is een hoge streefoplage. Ik ben al blij als we de helft realiseren, daar teken ik voor. De markt ligt er nu immers niet al te best bij.”
Bij het samenvoegen van de titels zullen volgens Evers geen banen verloren gaan. Integendeel zelfs, hij verwacht meer freelancers nodig te hebben. “Het eerste nummer zal een omvang krijgen van 132 pagina’s. In eerste instantie worden Aloha en Music & Movies in elkaar geschoven. Op den duur zal het freelancersaanbod waarschijnlijk te klein zijn om het blad te vullen.” Dat is opmerkelijk, aangezien NTG-directrice Nicolette Hogerzeil in juli tegen 3VOOR12 heeft gezegd het aandeel van de freelancers bij de muziekbladen terug te dringen.
Evers hoopt dat met deze nieuwe titel ook een nieuwe groep adverteerders wordt aangeboord. “De kracht is natuurlijk dat Aloha People & Music straks niet alleen in de kiosk ligt, maar ook in de platenzaak. Voor de adverteerders die nu in Aloha staan, is het interessant dat de oplage sterk omhoog gaat.”
Begin oktober is Tjerk Lammers overigens gestopt als hoofdredacteur van Aloha. Evers: “Dat is een toevalligheid. Natuurlijk is hij als een van de eersten op de hoogte gesteld van de plannen. Tjerk heeft toen ook gezegd dat het een uitstekende gelegenheid was om Aloha uit te bouwen. Maar hij wilde het rustiger aan doen, het heeft niets te maken met Aloha People & Music.”
NTG’s Aloha smelt samen met gratis blad VanLeest
Uitgever Paul Evers verwacht meer freelancers nodig te hebben
De Nederlandse Tijdschriften Groep, onder andere uitgever van Oor, begint samen met winkelketen VanLeest een nieuw muziekmaandblad: Aloha People & Music. Vanaf 2 december ligt het blad, dat een samensmelting is van Aloha en Music & Movies, 25.000 keer in de schappen. Uitgever Paul Evers hoopt dit uit te bouwen tot 40.000 stuks. Ook verwacht hij meer freelancers nodig te hebben om het blad te vullen.