In het voorjaar van 2005 trekt Spinvis langs theaterzalen in Nederland voor een tournee. Enkele maanden later komt zijn tweede nog titelloze studioalbum uit, de opvolger van het debuut uit 2002. Waarom dat zo lang geduurd heeft? “Het opnemen duurt bij mij nu eenmaal erg lang. Bovendien had ik het druk met nevenprojecten”, zegt Erik de Jong. Eén van die projecten is het hoorspel Het Hoofd Van Ferdinand Cheval, dat verfilmd is door 18 filmmakers.
Ten tijde van de eerste plaat moest De Jong er niet aan denken om zijn muziek naar het podium te vertalen. Uiteindelijk is hij toen toch overstag gegaan. Nu zal een deel van zijn nieuwe materiaal al te horen zijn tijdens de Lotus Europa tournee in april en mei 2005. “Hoewel je het album en de toer los van elkaar moet zien. Live gaat het toch heel anders klinken dan op de plaat. Dat is een bewuste keuze overigens”, zegt De Jong. “Ik zal op het podium meer experimenteren met geluid en elektronica. Dat wilde ik eerder ook al, maar toen trad ik op met een heel orkest. Als je dan ook nog gaat experimenteren, wordt het een chaos. Nu ga ik spelen met een kleinere bezetting.”
De naam Lotus Europa is afkomstig van een monoloog die De Jong eerder schreef voor Hans Dagelet. “Het gaat over een man die sterft in een zwembad, die denkt dat hij uit elkaar valt. Daar moet hij denken aan een oude auto die hij vroeger had, de Lotus Europa. Ik vind het een mooi en veelzeggend woord. Of het politiek geladen is? Dat mag je zelf raden. Het is niet bedoeld als pamflet of iets dergelijks, maar de dubbele betekenis ervan is mij niet ontgaan.”
Het nieuwe materiaal zal in het verlengde liggen van Spinvis’ debuutalbum. “Het is op dezelfde manier ontstaan. Langzaam geënsembleerde liedjes. Het wordt niet heel anders, dit is nu eenmaal wat ik doe. Ik hoop wel dat ik er beter toe kom om te zeggen wat ik wil zeggen.” Toch ervaart De Jong wel degelijk verschillen op ‘die moeilijke tweede plaat’. “Hoe goed de tweede ook zal zijn, mensen zullen zeggen dat die eerste beter is. Het is moeilijk om je daar op voor te bereiden. Als ik bezig ben, valt dat wel van me af. En toch, bij elk geluidje dat ik kies, bij elk partijtje dat ik speel of bij elk woord dat ik bedenk, weet ik dat dit hèt woord is dat veel mensen zullen horen. Dat is soms best even slikken.”
Tussen de release van Spinvis’ studioalbums zitten drie jaren. “Het opnemen is een langdurig proces, dat was ook al zo bij de eerste”, zegt De Jong. “Bovendien ben ik nu bezig met veel nevenprojecten. Ik heb bijvoorbeeld met Bente Hamel een hoorspel gemaakt over Ferdinand Cheval. Dat is een Franse postbode die rond 1900 eigenhandig een paleis heeft gebouwd, waarhij zo'n veertig jaar dag en nacht aan werkte. Dat hoorspel is al uitgezonden. Ik heb het daarna in 18 stukjes geknipt van elk zo’n twee tot drie minuten lang. Die heb ik aan 18 verschillende filmmakers gegeven, waaronder Theo van Gogh, met de opdracht dat ze een filmpje moesten maken bij die muziek. Die 18 stukjes zijn achter elkaar geplakt en tot een film gemaakt. Bij elk stukje zie je een nieuwe interpretatie, het zien ervan was een caleidoscopische ervaring.” De film heet Het Hoofd Van Ferdinand Cheval en wordt begin november op DVD uitgegeven door Nijgh & Van Ditmar. Bij de DVD zit een boekje over Cheval van dichter Ingmar Heytze. Ook krijgt de koper zakjes met stukjes steen en bouwdoosjes om zelf een paleis te maken.
Nieuwe cd, tournee en film voor Spinvis
Erik de Jong: “Mensen zullen altijd zeggen dat de eerste plaat beter is”
Er komen drukke tijden aan voor Spinvis. Begin november verschijnt er een verfilmd hoorspel waar Spinvis aan heeft meegewerkt. In het voorjaar van 2005 gaat hij op tournee door Nederland en rond juli moet zijn tweede studioalbum verschijnen. Volgens Erik de Jong wordt het tweede album niet heel anders dan het debuutalbum Spinvis.