Hiphop en techno op eerste nacht Sonar By Night

3VOOR12 doet verslag vanuit Barcelona

Op de tweede nacht van Sonar 2004 staan techno en hiphop centraal. Helaas laat het geluid af en toe te wensen over, maar het publiek lijkt dat niet te deren. Er wordt stevig gedanst. 3VOOR12 doet verslag.

3VOOR12 doet verslag vanuit Barcelona

Sonar By Night, 18 juni Sonar by Night wordt een eind buiten de stad gehouden in een hallencomplex ala de RAI. In de grootste zaal, die de naam Sonarclub draagt, kun je met gemak 15.000 man kwijt. Dan is er Sonarpark de tweede zaal die half zo groot is. En als laatste is er Sonarpub, een langwerpig buitenpodium waar het door het aangename Spaanse weer de hele avond goed vertoeven is Sonarpark stond zowat de hele avond in het teken van hiphop. Een mooi optreden hier was dat van Gangstarr´s Guru. Samen met DJ Premier liet deze imponerende raplegende horen en zien dat hij nog altijd bij de top hoort. Met veel oude klassiekers kreeg hij in een korte tijd de volle aandacht van het publiek. De handen vlogen in de lucht en gezamelijk werd er heel wat af geheehoo´t. In Sonarclub was het techno dat de klok sloeg. Met Richie Hawtin vs. Ricardo Villalobos had de organisatie een ware battleof the titans in huis gehaald. Twee en een half uur mochten ze knallen. En dat deden ze. De normaal redelijk rustig draaiende Villalobos liet hier een andere kant van zichzelf zien. Samen met maatje Hawtin zette hij een set neer die vol was van pompende bassen en prachtige climaxen. Met de finalscratch voegden de heren vervreemdende samples en loopjes toe. Het publiek was uitermate content met wat ze te horen kregen want van voor tot achter stonden mensen te dansen. Ondertussen liet bij de buitenstage grootmeester Mathew Herbert fijngevoelige micro- en samplehouse plaatjes horen. Met soms verbazende mixtechnieken wist hij van twee platen geheel nieuwe nummers te maken. Helaas stond het geluid hier iets te zacht waardoor je alleen vooraan echt goed kon horen wat hij nou precies deed. Hier was het dan ook extra druk maar ook extra gezellig. Matthew Dear volgde Hawtin en Villalobos op in de grote zaal. De producer die op Ghostly International prachtige minimal plaatjes uitbrengt bracht hier een stevige liveset. Hulde aan de persoon die de basboxen heeft gehuurd voor Sonar want het geluid wat er stond was adembenemend. Bij zo´n live act als Dear is het belangrijk dat je de lage baslagen goed kunt horen, hier kon je ze door je hele lichaam heen voelen. Zijn verbazingwekkend stevige tracks zorgde ervoor dat ook hij de menigte goed aan het dansen hield. Opvolger Agoria deed het een stuk minder. De beste man is geen begaafd mixer en deed al in de eerste minuten iets waardoor meteen de hele sfeer weg was. Er kwam ineens onverklaarbaar gekraak uit de boxen en hulpeloos keek de dj de zaal in. Jammer van zo´n avond maar de meeste aanwezigen kon het niks schelen.Ze namen het voor lief en dansten door tot het einde.