Het gaat er niet om wat je kunt maar wie je kent, zo hoorde ik ooit een MBA-wijsneus roepen. De redenering is dat het heel belangrijk is om zoveel mogelijk mensen te kennen. Vroeger noemde je dat soort mensen vrienden, tegenwoordig heet het een netwerk. De gedachte is dat als je maar veel mensen kent, er altijd wel eentje tussen zit die je iets kan leveren op het moment dat je het nodig hebt. Voor een glanzende carrière is in die optiek een grenzeloos netwerk onontbeerlijk. Er zijn nog andere voordelen aan een netwerk denkbaar overigens. Als er belangrijke en of beroemde mensen in je netwerk zitten, dan straalt dat ook een beetje op jou af. Hoe meer van dat soort mensen in je omgeving, hoe belangrijker je zelf bent. Om die reden ben ik ook in het kakdorp Overveen gaan wonen (op een golfslag afstand van Haarlem). Je wilt niet weten hoeveel belangrijke mensen er in dit dorp wonen, ik ontdek er dagelijks nieuwe. Om u een voorbeeld te geven van de doorsnee belangrijkheid van de Overveners, in ons multiculturele dorp woont welgeteld één Marokkaan, laat die nou ook uitgerekend ambassadeur van Marokko zijn, ik bedoel maar. Geregeld loop ik Willem van Hanegem tegen het lijf bij Albert Heijn. Ik hoop natuurlijk stiekem dat Willem ooit tegen mij zal gaan praten en dat wij grote vrienden zullen worden, zodat ik in mijn netwerk kan ventileren dat Willem een vriend van mij is en mensen mij belangrijk zullen gaan vinden.
Om nu de lezer een idee te geven van mijn belangrijkheid, stel ik u voor aan mijn schoonvader, Bert. Z´n schoonvader, wat moeten we daar nu mee? Mijn schoonvader heeft de Pinkpop ontworpen. Dus niet het festival, dat is van Smeets, maar het logo. Zo´n dertig jaar geleden heeft hij dit poppetje gemaakt, het poppetje lijkt in de verte op mijn echtgenote (gelukkig op wat jongere leeftijd want u zit hier niet een Dutroux in de dop te lezen). Nu is het grappige dat je je er natuurlijk nauwelijks op kunt beroemen als je een bijzondere schoonvader hebt. Ik bedoel: je vriendin kies je (als het goed is) nog zelf uit, maar je schoonouders krijg je er gewoon bij, part of the deal.
Toch voel ik mij altijd als ik het Pinkpoplogo voorbij zie komen zeldzaam trots. Het logo is toch maar mooi het symbool voor Pinkpop en volgens mij één van de bekendste logo´s uit de entertainmentindustrie en een beetje van mij. Ik schrok dan ook nogal toen ik hoorde dat er plannen bestonden om het logo te gaan moderniseren, het zou gedateerd zijn. Ik vind dat natuurlijk vreselijk. Niet om het logo, maar om mijn schoonvader. Voor mij voelt het een beetje alsof hij met poppetje en al bij het grof vuil wordt gezet en daar is hij te belangrijk voor. Daarom sluit ik af met een voorstel aan Jan Smeets. Beste Jan, jij bent ook de jongste niet meer, je Pinkpop ook niet. Ik stel de volgende deal voor: of je vervangt het logo en krast zelf ook op. Of je laat alles bij het oude. Mede namens mijn netwerk alvast bedankt Jan.
Column Hans Bousie: Bedankt Jan
Altijd trots op de Pinkpop pop
Entertainmentjournalist en vaste 3VOOR12-columnist over een netwerk met Willem van Hanegem en zijn liefde voor de roze Pinkpop pop: “Ik schrok dan ook nogal toen ik hoorde dat er plannen bestonden om het logo te gaan moderniseren.”