Motorfestivalstunt lanceert Jovink en de Voederbietels naar hitparadetop Motorfestivalstunt lanceert Jovink en de Voederbietels naar hitparadetop

Manager Degen: “Platenmaatschappijen hebben geen toegevoegde waarde voor ons”

Motorfestivalstunt lanceert Jovink en de Voederbietels naar hitparadetop

Manager Degen: “Platenmaatschappijen hebben geen toegevoegde waarde voor ons”

Sensatie in hitparadeland: in de eerste metingen van de Megacharts single Top 100 dendert de Achterhoekse ‘rock’n’lol-formatie’ Jovink en de Voederbietels van niets op nummer twee binnen met Luie Flikker. Afgelopen weekend verkocht de band 5000 singles op het door hen zelf georganiseerde muziek- en motorcross spektakel Zwarte Cross.

Manager Degen: “Platenmaatschappijen hebben geen toegevoegde waarde voor ons”

Het platteland slaat Hilversum om de oren in hitparadeland. Momenteel van niets op nummer twee in de tussentijdse zogenaamde midweek singles Top 100 chart van GfK Mega Charts staat Luie Flikker van de Achterhoekse ‘rock’n’lol-formatie’ Jovink en de Voederbietels. De single op hun eigen label Tante Riky Records werd afgelopen weekend gepresenteerd op het door de band georganiseerde muziek- en motorcross spektakel Zwarte Cross. Dat festival werd voor de achtste keer gehouden in het Achterhoekse Halle en trok ondanks het noodweer zaterdag over drie dagen 55.000 bezoekers. Naast Jovink en de Voederbietels stonden daar acts als The Sweet, Rowwen Heze, Slade, Skik en The Sheer. Vijfduizend bezoekers schaften de single aan voor drie Euro of twee festivalmuntjes. “Het is te gek, nu zijn al onze inspanningen niet voor niets geweest”, reageert Jovink en de Voederbietels manager Ronnie Degen op het nieuws over de onverwachte hitparade coup. “We hopen nu dat de landelijke radio de single ook op gaat pikken, volgende week vinden er tv-opnamen plaats voor Top Of The Pops”. Naast regionale airplay draaien alleen 3FM-DJ’s Giel Beelen en Coen Swijnenberg Luie Flikker af en toe. De airplay op 3FM en MTV weegt mee in de uiteindelijke positie van de single in de Mega Top 50 aanstaande zaterdag. De actie van Jovink en de Voederbietels was net op tijd, want per 1 augustus zullen dit soort ‘regionale stunts’ niet meer meetellen voor de hitparade. De stuurgroep Mega Charts heeft bepaald dat vanaf die datum singles, die verkocht worden bij zogenaamde outstores (verkopen tijdens evenementen) worden gediskwalificeerd. Deze beslissing heeft tot de nodige commotie onder de independents geleid, tot ingezonden brieven aan het vakblad Muziek en Beeld aan toe. De kleine platenmaatschappijen zien zich gedwarsboomd in het bedenken van creatieve acties. Bij GfK Mega Charts was senior projectmanager Michel Admiraal wegens vakantie niet voor commentaar niet bereikbaar. Jovink en de Voederbietels met Gijs Jolink, de zoon van Normaal-voorman Bennie Jolink, in de gelederen, vieren hun 12,5 jaar bestaan. De single Luie Flikker is afkomstig van hun negende album De Negende Van Jovink. Hun grootste singlehit hadden ze twee jaar geleden met Klasse, Goed Te Passen, die tot nummer 36 reikte. Jovink en de Voederbietels houden het bij hun eigen label. “We hebben het een jaar geprobeerd met een distributiedeal met Virgin en een volledige deal met Pro-Acts, maar dat is ons niet goed bevallen”, verklaart manager Degen. “Platenmaatschappijen hebben geen toegevoegde waarde voor ons. Dat bewijzen we ook, al is het wel moeilijk om op radio of TV te komen.” Bekijk ook het Rock’N’Roll Report van Sir Denvis Wankalot over Jovink en de Voederbietels.

nu op 3voor12