Met Black Strobe de electro hype voorbij Met Black Strobe de electro hype voorbij

DJ/producer Ivan Smagghe is hot, maar blijft er cool onder

Met Black Strobe de electro hype voorbij

DJ/producer Ivan Smagghe is hot, maar blijft er cool onder

Het Franse duo Black Strobe is één van de heetste dance namen van 2004. Met een mixcompilatie, remixes voor The Rapture en Dave Clarke in de achterzak en een debuutalbum in de maak, gaan de namen van producers Ivan Smagghe en Arnoud Rebotini steeds vaker over de tong. Donderdag 12 februari zijn ze live te zien in de Amsterdamse Paradiso als onderdeel van de Output Recordings avond.

DJ/producer Ivan Smagghe is hot, maar blijft er cool onder

Trevor Jackson's Output label kende de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling. Het werd - oneerbiedig gezegd - de superhippe vergaarbak van de nu-dance. Door zich niet te beperken tot electro of techno pur sang ontwikkelde Jackson een catalogus waar DFA artiesten als The Rapture en LCD Soundsystem zich net zo of hun plaats voelen als Black Strobe, zijn eigen Playgroup of Manhead/Headman. De tweede verzamelaar (Output Recordings Volume 2) die het label uitbracht, is wat dat betreft een prachtige staalkaart. Black Strobe, het project van Ivan Smagghe en Arnoud Rebotini, bracht in 2002 op Output twee singles uit die al snel de tracklist van zo'n beetje iedere hippe electroclash verzamelaar sierden. Vooral 'Me And Madonna' bleek een schot in de roos. Een verveelde diva (Smagghe zelf?) die op een kale electrotrack mijmert over zichzelf en 'die superster', Het was precies waar de dj gigolo’s naar op zoek waren. Maar Black Strobe wilde niet per se zo hip zijn als Me And Madonna deed vermoeden. Black Strobe is immers al vanaf 1996 bezig, Smagghe als radio en club dj nog een stukje langer. Zijn voorliefde voor Grauzone en Nitzer Ebb stak hij ook toen al niet onder stoelen of banken en de clash met electro kwam min of meer toevallig. Zijn 'Kill The DJ' clubavonden in Parijs zijn - volgens de verhalen van kenners - al jarenlang toonaangevend. En ook de rest van Europa heeft al lang geproefd van Smagghe's dj kunsten. België is één van zijn favoriete landen om te draaien en vorig jaar was hij één van de toppers van het 10 Days Off festival. 'Alles moet en alles kan' luidt zijn devies en daarin zit misschien de verwantschap met Trevor Jackson. Ze zijn niet bang voor techno en electro puristen, maar mixen - net als de broeders Dewaele - disco met new beat en popmuziek. "Als het maar goed is." Black Strobe moet dat ook gaan uitstralen. Smagghe en Arnoud Rebotini werken op dit moment aan de debuutplaat. "Het wordt geen collectie 12 inches, maar een echt album, met ook langzame en pop songs." Donderdag 12 februari staan ze in Paradiso voor een live optreden (het eerste in Nederland) met ouderwetse instrumenten. "We wilden gewoon een band beginnen. Het gaat in ieder geval wel heel anders klinken. We hebben drums, gitaar, bas en computers." De afgelopen maanden maakte Black Strobe een aantal ijzersterke remixes, onder meer voor The Rapture, Dave Clarke en Alexkid. Daarnaast leverde Smagghe zojuist een compilatie cd af voor het hippe Eskimo label, bekend van de Belgische Glimmer Twins verzamelaars. Op het album wisselt Smagghe klassieke en zeldzame electro af met nieuw materiaal van Kiko en The House Of Fix. Voor dit voorjaar staat bij Output de single Chemical Sweet Girl in de planning. Maar het is volgens de introverte Smagghe nog maar de vraag of het album van Black Strobe op Trevor Jackson's label gaat verschijnen. "We zijn nog bezig, het kan nog alle kanten op. We zullen wel zien." Black Strobe staat donderdag 12 februari samen met Headman/Manhead en DJ Tom Barman in Paradiso, Amsterdam.

Nu op 3voor12