Een paar maanden geleden is Tom Holkenborg, oftewel mister Junkie XL, met stille trom verhuisd naar Los Angeles. “Tom Holkenborg huurt daar een appartementje” bevestigt zijn manager Michiel Groeneveld. “Maar het maakt niet zo veel uit waar hij zit. Er is daar toevallig op het moment meer werk voor hem.”
Tom Holkenborg zelf is niet voor commentaar bereikbaar. Te druk. Hij zit in de studio. Op het moment produceert hij in ieder geval muziek voor commercials voor het Amerikaanse bedrijf Machine Head van Jason Bentley en Mark Burgoyne. Zij zorgden eerder voor Amerikaanse reclamefilmpjes voor mobiele telefoon aanbieder Motorola waarin niet alleen de muziek van Felix Da Housecat en Paul Van Dyk werd gebruikt, maar waarin deze electronika artiesten ook zelf te zien waren.
Deze week pas kwam in Amerika Junkie XL’s meest recente album Radio JXL – A Broadcast From The Computer Hell Cabin uit. Daar is het album uitgelicenseerd aan de grote independent Koch. “Roadrunner is in Amerika toch typisch een rockmaatschappij. Koch heeft contacten in andere kringen”, legt Alain Verhave uit, die bij de Nederlandse platenmaatschappij CNR Roadrunner verantwoordelijk is voor Junkie XL
Opmerkelijk is dat Junkie XL’s Elvis remix A Little Less Conversation wel degelijk op de Amerikaanse versie staat. Platenmaatschappij RCA gaf daar bij de Europese versie van het album geen toestemming voor. “Het was makkelijker in Amerika, omdat de single daar geen grote hit werd”, weet manager Michiel Groeneveld. Weliswaar was het in de Amerikaanse platenzaken een paar weken lang de best verkochte single, maar de plaat werd nauwelijks op de radio gedraaid – dance ligt daar niet zo goed. Daar airplay voor de Amerikaanse hitparade voor maarliefst 80% meetelt, haalde de single daarom niet de hoogste regionen van de Billboard Hot 100.
Volgens platenmaatschappij en management verkocht Junkie XL’s laatste album in Nederland 18.000 exemplaren. “Daar hadden we wel wat meer van verwacht”, geeft Alain Verhave toe. “De singles van Junkie XL zijn niet echt top 10 hits geweest.” Een understatement, want de singles Catch Up To My Step, Don’t Wake Up Policeman en Between These Walls flopten in vergelijking met het grote succes van Junkie XL’s Elvis-remix, die vijftien weken in de Top 40 stond. Hitstation Radio 538 wilde de opvolgers niet draaien.
Tegenover Billboard sprak Holkenborg eerder over zijn verhuizing. Voor Holkenborg voelt het als een creatieve bevrijding verlost te zijn van de platenmaatschappij: “Voor een film thema heb je alleen te maken met de regisseur. Het gaat niet over marketing of over het wegzetten van voldoende aantallen platen.” Manager Michiel Groeneveld wil niet ingaan op de vraag of de tegenvallende plaatverkopen nog een rol speelden bij de verhuizing van Junkie XL: “Dat zou ik niet durven zeggen. Ik wil niet voor hem spreken. Maar deze verhuizing is slechts tijdelijk. Dit is geen definitieve beslissing. Hij speelt deze zomer wel degelijk op de Europese festivals.”
Holkenborg speelt in maart ook in Miami op een belangrijke Amerikaanse dance conferentie. Toch is er eerst nog wel wat werk te verrichten in Amerika. De schrijver van de bio op de site van het toonaangevende Amerikaanse magazine Rolling Stone denkt namelijk nog steeds dat Holkenborg een Noor is…
Junkie XL vlucht naar Hollywood
Tom Holkenborg stort zich op het schrijven van muziek voor commercials
Tom Holkenborg alias Junkie XL is stiekem naar Los Angeles verhuisd. Dichter bij het vuur schrijft hij nu muziek voor commercials en misschien binnenkort wel voor filmsoundtracks. Of is het meer een bevrijding van de roep om hits?