Goede doelen werven steeds meer via muziek Goede doelen werven steeds meer via muziek

Toenemende interesse om op festivals te promoten

Goede doelen werven steeds meer via muziek

Toenemende interesse om op festivals te promoten

Heel lang wisten goede doelen de jongeren niet te bereiken. Daar lijkt nu verandering in gekomen. Via festivals en muzikanten weten de goede doelen jongeren voor zich te winnen.

Toenemende interesse om op festivals te promoten

Op Lowlands waren Novib en Amnesty International vertegenwoordigd. OneMen stond op Mysteryland en profileert zichzelf met bekende muzikanten. Goede doelen proberen jongeren steeds vaker te bereiken via muziek. En niet zonder succes. “Het succes van de actie op Lowlands is overweldigend”, aldus Novib. Wie op Lowlands was, heeft er ongetwijfeld meerdere gezien: T-shirts met daarop de tekst HongerLoon, Uitbuiting of Bedreiging. De shirts zijn speciaal voor Lowlands ontworpen. “Ze zijn op een schone manier gemaakt, dat wil zeggen: onder goede arbeidsomstandigheden”, licht Toos Bierhoff van Novib toe. Ook Ali B, Giel Beelen en Sander Lantinga liepen met het shirt rond. “Ja, een muzikale bekendheid is een goede manier om aansluiting te vinden bij jongeren.” Dat weten ze ook bij OneMen, een speciaal voor jongeren bedoelde dochter van de stichting Miva. OneMen heeft een aantal bekende Nederlanders aan zich verbonden, waaronder Ellen ten Damme, Tiësto en straks Ruud de Wild. “Natuurlijk is het niet nieuw om bekendheden aan je te binden, Unicef deed het al lang geleden met ambassadeurs. Maar wij doen dat op onze eigen manier door bekende personen uit te zoeken die jongeren aanspreken”, stelt directeur Herman van Aken. Deze bekendheden zijn te zien in commercials waarin ze een rood t-shirt dragen met daarop een afbeelding van krachtige pioniers in ontwikkelingslanden. Dat shirt is volgens Van Aken een gewild artikel. “Het is stoer om daarin gezien te worden, je hoort er bij.” Mensen die het shirt ook willen hebben, moeten voor minstens een jaar donateur worden van OneMen. OneMen wierf dit jaar niet op Lowlands maar op Mysteryland. “Lowlands is heel duur om te staan, wel drie- of vierduizend euro per stand. Terwijl een plek op Mysteryland ons werd aangeboden”, zegt Van Aken. Toch wil hij volgend jaar liever op Lowlands staan. “Mysteryland is toch wel heel erg harde muziek. De mensen komen daar ook alleen om te feesten, Lowlands is breder van opzet.” De festivals lijken daarmee een populaire plek geworden voor goede doelen om zich onder de aandacht te brengen bij jongeren. Novib spreekt bijvoorbeeld van een groot succes. “Wij wilden eens kijken hoe geïnteresseerd het publiek in ons is. Zoals ik het nu bekijk, zullen we in de toekomst zeker vaker naar muziekfestivals gaan”, stelt Bierhoff. Amnesty International staat al iets langer op festivals en is tevreden met het resultaat van Lowlands. “Er zijn ruim 15.000 handtekeningen opgehaald om de vrouwenhandel in Kosovo te stoppen. Er zijn talloze gesprekjes gevoerd. Mensen krijgen echt iets mee en dat is voor Amnesty heel waardevol”, aldus woordvoerder Nicole Sprokel. Eric van Eerdenburg, directeur van Lowlands, heeft de toenemende interesse van goede doelen ook gemerkt. “Dat is wel iets van de laatste tijd. Ik krijg heel veel verzoeken. Bij de selectie let ik er op dat een goed doel niet één politieke ideologie vertegenwoordigt. Ik krijg bijvoorbeeld ook verzoeken van de FNV die dan Fuck Balkenende willen roepen, maar dat gaat dus niet door.” Overigens denkt Van Eerdenburg dat zijn publiek het niet vervelend vindt om met goede doelen geconfronteerd te worden op zijn festival. “Bij Cool Politics puilde de tent uit door de grote belangstelling. Nu is dat geen goed doel, maar het ligt er wel van in het verlengde. Het is voor mij het bewijs dat er interesse is voor dingen die met ideologie te maken hebben.”

Nu op 3voor12