Hein Fokker: "Ik blijf net zo lang zeuren totdat ze instemmen" Hein Fokker: "Ik blijf net zo lang zeuren totdat ze instemmen"

Mediacoördinator legt de clearance van een festival uit

Hein Fokker: "Ik blijf net zo lang zeuren totdat ze instemmen"

Mediacoördinator legt de clearance van een festival uit

Al eerder dit jaar werd uitgelegd waarom een band als Rammstein niet werd uitgezonden. Met Lowlands voor de deur, heeft 3VOOR12 wederom contact opgenomen met mediacoördinator Hein Fokker. Deze keer om te vertellen wanneer iets wel mag worden opgenomen.

Mediacoördinator legt de clearance van een festival uit

Wie dacht dat het registreren van een 3VOOR12-sessie of een concert een fluitje van een cent is, heeft het mis. Zo moeten er hele opnamewagens en personeel aan te pas komen en is het een hele kunst om bands op een goede manier vast te leggen. Het aanvragen van een opname (licentie ofwel clearance) is ook lastig, want er zijn nogal wat artiesten en platenmaatschappijen die moeilijk kunnen doen. En geen toestemming betekent natuurlijk geen opname. Hein Fokker regelt al jaren voor de grote festivals deze licenties voor o.a. 3VOOR12. Hij probeert de wensen van de afnemende partijen af te stemmen op de belangen van de band of artiest. Simpel gezegd, als onmisbare tussenpersoon zorgt hij ervoor dat een band 'gewoon even' instemt met een video- of audio-opname of een sessie. Maar hoe doet deze mediacoördinator dat? Fokker: "Natuurlijk moet een band eerst op een festival staan. Daarna kijken we naar de rechthebbenden van de muziek. Zoals platenmaatschappijen, het management of de band zelf. Omdat zij natuurlijk ook toestemming moeten verlenen voor een opname, spoor ik in opdracht van Double 2 en de afnemende partijen deze mensen op. Ik vertel ze vervolgens wat we willen en hoe." De mediacoördinator heeft dus tijdens het aanvragen van een opname in ieder geval te maken met internationale platenmaatschappijen, de Nederlandse partijen en de artiesten zelf. Het ligt er natuurlijk aan wie de rechthebbende is van de muziek. Problemen in deze drie 'takken' kunnen er echter voor zorgen dat een clearance niet doorgaat. Een voorbeeld: wanneer Fokker een aanvraag indient bij een Nederlandse platenmaatschappij zal er vaak overlegd moeten worden met de moedermaatschappij in het buitenland. De vraag die zij zich daarbij stellen: 'Is het festival belangrijk genoeg voor ons en hebben wij belang bij een opname?' Fokker: "Die redenering is ook wel logisch. Wij bekijken namelijk alles maar vanuit een punt: het festival. Artiesten doen wellicht 40 festivals per jaar en waarom zou Lowlands een uitzondering vormen?" En dus kan een opname geweigerd worden. Een ander 'obstakel' is het feit dat de rechthebbenden de opnamebanden zelf willen hebben. En dat kan natuurlijk niet, want die behoren tot het productiebedrijf Double 2. Fokker moet dat dus duidelijk maken en uiteindelijk tot een compromis komen. Wanneer een platenmaatschappij of artiest wél instemt met een opname kan er toch nog een probleem ontstaan. Zo kan iemand weigeren dat het geregistreerde materiaal on demand voor onbepaalde tijd online komt te staan. Ook nu moet de coördinator tot een compromis komen. Dus bijvoorbeeld in plaats van onbeperkt on demand, slechts drie maanden. Artiesten zélf kunnen ook voor problemen zorgen. Door bijvoorbeeld op voorhand geen toestemming te verlenen. Maar ook wanneer wél al is ingestemd met een opname. Zo kan de drummer van The Cooper Temple Clause op het festival opeens een slecht humeur hebben en besluiten dat het niet doorgaat. Het is dus een web van belangen waar Fokker iedere keer moet uitkomen. Deze belangen zijn veel belangrijker dan een paar jaar geleden. Volgens Fokker heeft dat grotendeels te maken met het Internet: "Heel veel artiesten staan huiverig tegenover het medium. Het is namelijk erg 'in' om illegaal cd's te branden en door te verkopen.Daar komt bij dat de Nederlandse geluidsopnames van hoog niveau zijn. Misschien dus logisch dat artiesten in deze tijden niet snel instemmen met een opname. Terwijl het Internet volgens mij de beste manier is om je band te promoten. Helemaal een site als 3VOOR12 waar je niets kunt downloaden." Maar wanneer iemand een opname weigert, wat dan? Fokker: "Ik blijf net zo lang zeuren totdat ze 'JA' zeggen. Lukt het bij de een niet, dan misschien wel bij de ander. Maar wil het echt niet, dan leg ik me er natuurlijk bij neer. Bands op Lowlands 2002 die 'moeilijk' doen met betrekking tot uitzendingen op 3VOOR12? Project Pitchfork en Filter willen in ieder geval niet opgenomen worden. En alle Sony acts waaronder Korn en Incubus hoef je waarschijnlijk ook niet op te rekenen." Welke bands je straks wel op je beeldscherm kunt zien en/of horen, maken we zo spoedig mogelijk bekend. In ieder geval worden de laatste licenties door Fokker nog in orde gebracht. Fokker: "Gelukkig zijn er op Lowlands veel bands die baat hebben bij publiciteit. In tegenstelling tot Pinkpop waar eigenlijk alleen maar grote namen staan," aldus Fokker. Nog even trekken en duwen dus voor de coördinator en dan kun je genieten van vele bands bij 3VOOR12.

nu op 3voor12