Peter Smidt: In deze opzet is samenwerken onmogelijk

'We voelden ons overvallen door A2A'

Nu de eerste editie van A2A voorbij is, kruipen steeds meer mensen uit hun schulp. Behalve Geert van Itallie heeft ook Peter Smidt van Conamus nog wel iets te zeggen. Tot nu toe heette het nog dat zijn Amsterdam Dance Event gewoon een maandje later zou plaatsvinden. Nu is zijn mening iets minder genuanceerd: 'We werden overvallen door A2A.'

'We voelden ons overvallen door A2A'

De organisatie van muziekconferentie A2A vond het heel jammer dat de stichting Conamus, organisator van onder andere het Amsterdam Dance Event (ADE) en Noorderslag / Eurosonic, niet wilde meedoen met A2A. Peter Smidt van Conamus vond het ook jammer, maar wijt dat vooral aan de organisatie van A2A. Volgens Smidt is samenwerking tussen beide evenementen in de huidige situatie onmogelijk. Traditiegetrouw zit het ADE, ook een muziekconferentie, in de tweede helft van oktober. Maar nu dus niet. Omdat A2A haar evenement op precies dezelfde datum plande, koos het ADE eieren voor haar geld en schoof een maandje op. Smidt: 'Er is nooit met ons gesproken over een constructieve samenwerking. We kregen A2A als een voldongen feit op ons bord. Dat overviel ons nogal. Ze wilden het ADE wel in hun programma opnemen. Maar dat leek ons erg schadelijk voor de naam die we met dat evenement al hebben opgebouwd.' Er zijn, behalve de gekozen aanvangsdatum, genoeg andere redenen om niet samen te werken, aldus Smidt. 'De manier waarop het is georganiseerd, het gebrek aan draagvlak in de industrie, de omvang van het evenement, de focuspunten, kortom talloze punten waarop wij ons niet kunnen vinden in de visie van A2A.' Behalve de botsing met het gespecialiseerde Amsterdam Dance Event, vindt Smidt dat A2A ook onzinnige concurrentie aangaat met Noorderslag / Eurosonic. Ook dat is een muziekconferentie die zich richt op zowel muzikant als muziekindustrie, elk jaar begin januari. Smidt: 'Het is simpelweg niet zinvol om twee evenementen in een klein land als Nederland te organiseren waarmee je je op dezelfde doelgroep richt. Dan dwing je mensen tot keuzes maken.'