Vuilnisbakkenrasklanken van Neven in Club Lek. Plus: Tahiti 80 en Speedy J. Vuilnisbakkenrasklanken van Neven in Club Lek. Plus: Tahiti 80 en Speedy J.

Vuilnisbakkenrasklanken van Neven in Club Lek. Plus: Tahiti 80 en Speedy J.

Een uitermate geslaagde en gelaagde club lek, waarin wij middels optredens van Neven, Tahiti 80 en Speedy J van zombies via abattoirs en vuilnisbakkenrashondjes werden vervoerd. En dat allemaal in nog geen 3 uur!

Club Lek 5 april 2000 Door: Jaap Boots NEVEN Komt sinds 1995 uit Brussel en is een project van Peter Claessen. Hun nieuwe cd heet 'Bruxelogic' en staat, zoals Peter in het zeer onderhoudende interview beaamde, in het teken van de logica van Brussel. Wat dat dan was, wilde ondergetekende weten. Welnu, dat is zeg maar de logica van het vuilnisbakkenras, verklaarde Peter. Brussel is een stad die door zoveel invloeden is en wordt geteisterd dat er alleen maar een bastaardhondje, een 'zinneken' van kan komen. En zo klonk Neven dan ook. Een driekoppig hondje met Tricky-achtige raps van Melkizedek, roestige stalen percussie van Toon en samples en beats van Peter. Een zeer onderhoudende combi van dans, techno en rap. Tricky meets Einsturzende Neubauten. Wie wil weten hoe Neven klonk en hoe het slurfje van de Cote D'or chocolade-olifant omhoog is komen te staan moet zeker even luisteren. TAHITI 80 Had al eens op Eurosonic gespeeld, maar daar had de Noord-Franse band niet zo'n indruk op me gemaakt. NU moest ik me noodgedwongen toch weer verdiepen in de materie, en voorwaar dat viel niet tegen: ' Puzzle' is namelijk een alleraardigste pop-cd, waarop onbeschaamd wordt geflirt met klanken uit de jaren zestig (Kinks, Zombies). Zanger/gitarist/tekstdichter Xavier is dan ook een groot bewonderaar van Colin Bluntstone, verklaarde hij in (voor een Fransman) uitstekend Engels. Dat Tahiti 80 echter nog meer in haar mars had dan leuke popdeunen met harmonieën waar Daryll-Ann hun lippen bij zouden aflikken, bleek op het einde toen ze het optreden namelijk besloten met "Revolution 80", waarin we van jaren zestig via de jaren tachtig naar het jaar 2000 gevoerd werden. De bassist schakelde halverwege over op de sampler en zo zaten we ineens half in Underworld-gebied. Errug leuk. SPEEDY J Errug leuk, dat zou niet direct de term zijn die ik voor de set van Speedy J op mijn scherm zou typen. Het interview was zeer inzichtgevend, want onze elektronische vakbroeder Jochem Paap uit Rotterdam vertrouwde ons toe dat hij zeer grafisch te werk gaat als hij aan de techno-industriële soundscapes werkt die te vinden zijn op zijn nieuwe cd "A Shocking Hobby". Hij ziet textuur voor zich, die hij daarna in geluid omzet. Fascinerend. Dat moet ook gezegd van zijn set. Ongeveer zo fascinerend als het moet zijn om 25 minuten lang in een neerstortend vliegtuig te zitten. Beklemmend als een abattoir. Zware elektronische scapes werden mooi vervormd en zwaar aangezet door een schijnbaar onbewogen Speedy J. Ik snapte er geen moer van, maar de crème de la crème van de Nederlandse elektronici in het publiek (Holkenborg, Blom) waren zeer onder de indruk. Respect dus, maar hoef ik thuis niet op te zetten tijdens de afwas? Nee hoor Jaap dat hoeft niet. Tot volgende week.

Nu op 3voor12