CMJ 2011: “Muziek is groter dan ooit. Groter dan sport, kunst, mode en games”

“Merken zijn de nieuwe omroepen”

Erik Zwennes ,

Vandaag duiken we op de CMJ 2011 conferentie in de verhouding tussen bands en ‘brands’ oftewel artiesten in een commerciële merken. Met platenverkoop betaal je je huur niet meer, hoe dan wel? Eerder deze week werd ons al duidelijk gemaakt dat bands gewoon merken zijn en daar niet lullig over moeten doen. De verhouding tussen Taco Bell en jouw band moet elkaar dan ook enkel kunnen versterken, toch?

“Merken zijn de nieuwe omroepen”

Enkele ‘buzzwords’ die vandaag door de gangen, liften en zalen van de New York University gingen: #Gadhafi #LiquorDeals #Deadmau5 #Diplo #BrooklynVegan #TrustedSource #Buzzworthy #LadyGaga #organicVSauthentic #Tastemaker #BrandIsTheNewLabel

Vandaag duiken we op de CMJ 2011 conferentie in de verhouding tussen bands en brands oftewel artiesten in een commerciële wereld. Met platenverkoop betaal je je huur niet meer, hoe dan wel? Eerder deze week werd ons al duidelijk gemaakt dat bands gewoon merken zijn en daar niet lullig over moeten doen. De verhouding tussen Taco Bell en jouw band moet elkaar dan ook enkel kunnen versterken, toch? Daar is het enorm sterke panel van vandaag het dan ook unaniem over eens. Wel zijn er enorm veel mitsen en maren. Niet in voorwaarden vanuit de bedrijven. Nee, die merken willen juist dat jij jezelf bent. “Wat heb ik als bedrijf nou aan een tweet als: ‘Met de band overheerlijk aan het dineren bij #TacoBell. Wat een geweldige keten is dat toch!’ Volslagen onzin,” aldus Ron Faris, hoofd marketing bij telecomgigant Virgin.

Naast deze grote naam zit in het panel het hoofd muziek en marketing van Red Bull, een gezant van Shazam, iemand van muziek-marketingkantoor The Syndicate en de Senior Vice President van het Amerikaanse muziekkanaal Fuse, dat door ruim zestig miljoen huishoudens ontvangen wordt. Het panel wordt geleid door Panos Panay, de oprichter van boekingsplatform Sonicbids dat alleen al vorig jaar in honderduizend concerten ‘bemiddelde’. Wat gelijk opvalt is dat deze ‘suits’ allemaal bevlogen praten over muziek. Ze kennen alle hete acts en weten wat er speelt. Dat mag je natuurlijk aannemen, maar kom er maar eens om in Nederland.

Panay trekt direct fel van leer: “Wij zijn een boekingsplatform en hadden in die zin helemaal niets te maken met merken. Zij kwamen al heel snel naar ons toe. ‘Er worden geen boeken, magazines en kranten meer gelezen, men kijkt geen tv, luistert geen radio en koopt geen cd’s, ik heb livemuziek nodig om mijn potentiële klanten te bereiken.’ Nou, daar wisten wij wel wat van.” De geanimeerde Panay voorspelt dat de budgetten van merken rondom live-muziek de komende vijf jaar zullen verdrievoudigen. En dan hebben we het over miljarden dollars. Wat volgt is een gesprek waarin serieuze analyses en grappige anekdotes elkaar afwisselen. Over Taco Bell’s Feed the Beat programma bijvoorbeeld. Taco Bell is de enige plek waar je tijdens het touren in Amerika ‘s nachts nog goed warm kan eten. The Syndicate bedacht dat elk jaar een aantal opkomende tourende bands gratis konden eten bij de keten. Zonder addertjes onder het gras. Ze hoeven niet eens bij te houden waar de bands waren geweest. Dat volgen ze via social media, omdat de acts vaak eerst een half uur handtekeningen aan het uitdelen zijn. De gevolgen zijn direct terug te zien via Twitter en Facebook.

Hieronder een aantal sterke uitspraken van vandaag. Soms tegenstrijdig, vaak interessant:


Merken en muziek

  • Stap als merk niet na een half jaar of een jaar uit een project. Dat gebeurt nu overal, maar daarmee stel je alleen maar je eigen klanten teleur. Die zien bijvoorbeeld hun festival ineens niet doorgaan.
  • Merken zijn de nieuwe omroepen. 
  • Merken zijn de nieuwe labels.
  • Muziek is de natuurlijke link met onze klanten.
  • Muziek is groter dan ooit. Groter dan sport, kunst, mode en games.
  • Red Bull is in de muziek gestapt, omdat we dronken in clubs van muziek genoten. Logisch toch?
  • We adverteren niet met de Red Bull Music Academy, dat is ook niet nodig.
  • Muziekmarketing is geen kortstondige voorbijgaande trend.
  • Merken, stop met zoeken naar die smaakmaker; die moeilijk hippe jongen in Williamsburg. Iedereen is een smaakmaker. Allemaal op een andere manier en daarmee anders te monitoren en in te zetten.
  • Merken zoeken altijd goede, hippe en verfrissende curatoren.
  • Elektronische muziek is de rock-’n-roll van de jaren ‘70. Het verstoort, is rebels en creëert chaos.
  • Druk je product niet in het gezicht van het publiek. Als je bijvoorbeeld een video sponsort, vraagt iemand ergens bij het vijftigste comment ‘wat doet Virgin eigenlijk?’ Waarna een lukraak persoon dat beter uitlegt dan jij ooit had kunnen doen in dat filmpje.
  • Succes meet je door te kijken hoe mensen praten over het merk, niet hoe vaak.
  • 60% van de mensen die een tablet of smartphone bezit, gebruikt deze tijdens het tv kijken. De mogelijkheden van die combinatie worden gigantisch.



Merken -vs- artiesten

  • Fuck gesponsorde tweets. Ik unfollow je gelijk.
  • Ik haat merken die kijken naar de charts en de grootste artiest van het moment pakken. Het is lui en dom.
  • Je denkt misschien dat het voor artiesten lang ‘not done’ was om met merken in zee te gaan, het omgekeerde was nog veel sterker. Op Madonna en Michael Jackson na, zagen merken lange tijd maar weinig in dat langharig tuig.
  • Een act die maar vijfduizend followers heeft, kan veel interessanter zijn dan Lady Gaga of Justin Bieber, omdat hun relatie met fans veel hechter is.
  • Als merk moet je echt gek zijn van een artiest met wie je werkt, zoals een fan gek is van een artiest. Anders gaat het nooit werken.
  • Schoorvoetend een relatie met een merk aangaan heeft geen zin. De act moet het echt willen.
  • Zo lang het maar organisch voelt.
  • Zo lang het maar authentiek blijft.
  • Fuck managers die het Twitteraccount van hun artiest beheren. Ik geloof je niet.



Artiesten -vs- merken

  • Merken zijn levende, bewegende dingen. Geen statische zwarte dozen. Benader ze dus ook niet op die manier.
  • Leg uit waarom de band past bij het merk. Een blinde pitch komt niet aan.
  • Lil’ Wayne is een beetje wispelturig, dus zijn we maar gestopt met meet & greets.
  • Bands zeggen tegenwoordig: ‘een platendeal? Alsjeblieft niet! Dat zou de dood van mijn carrière betekenen.’
  • Als je een sponsordeal voor je feestje zoekt, is het lastig om als onbekende speler contact op te nemen met merken. Het kan zeker helpen om een samenwerking aan te gaan met gevestigde organisatoren of platforms.
  • Wanneer een act eenmaal is doorgebroken bedenken ze dat ze wel eens wat voor de mensheid zouden kunnen doen. Dat mag ook al eerder, het staat je namelijk best goed.
  • Ga je niet sufpiekeren over de vraag hoe Intel meer laptops verkoopt door jouw feestje te sponsoren. Laat dat maar aan hun marketingmanager over.