BKS18: De dadaïstische gekte van John Maus
Synthpop-cultheld sleurt iedereen de Stage Five in
Heb je ooit John Maus en Hans Teeuwen in dezelfde ruimte gezien? Nee? Verdacht hè? Ja, dat spastische gezwaai, het dadaïstische gebrul, die heerlijk verlopen kop met z’n mond vaak zo ver mogelijk open gerukt: Maus heeft veel weg van de sardonische Eindhovense clown, maar dan met een voorliefde voor stoffige jaren 80 synthetische pop.
Als hij tegenover je in de safari-jeep zou zitten, zou je zo door hem heen kijken, met zijn saaie overhemd en vale spijkerbroek. Maar op het podium kun je niet om hem heen. Vroeger trad de cultzanger steevast op met een tape, nu staat hij met band op het podium. Die zien er al net zo normcore uit als hijzelf, en geven de gothische songs net wat extra drive.
In een ander universum zou ‘Do Your Best’ een grootse hit zijn die over de grootste velden wordt meegebruld. Iedereen met zwart aangezette ogen zou in de indiedisco dansen op goth-knaller ‘Bennington’ met zijn spooky klavecimbel. In dit universum moet hij het doen met podium Five waar gaandeweg iedereen zich laat meesleuren in de gekte van John Maus. Zo geniaal als de show van zijn oud-klasgenoot en muzikaal geestesverwant Ariel Pink een paar jaar geleden op Best Kept Secret was, wil het niet worden, maar het is weer heerlijk.
HET MOMENT:
Dat–ie een kwartier korter speelt dan gepland, als laatste eigenlijk een wat tegenvallend nummer speelt en plotseling is verdwenen. Zo eigenaardig als John Maus is, zo is ook de setlist. Dus ergens past het ook wel.
Volg Best Kept Secret op de voet in het dossier.