4df19: Schaken met Karpov not Kasparov
Een elektropopreis naar de tijd van de grootmeesters
Wie bij de namen Karpov en Kasparov meteen aan schaken denkt komt niet bedrogen uit, de schaakverwijzingen zijn niet van de lucht. Niet dat ze er zelf als schakers uitzien, deze twee in het wit geklede en met parels behangen Roemenen, maar op diverse andere manieren wordt het schaken geëerd. Zoals de schaakborden die her en der uitnodigend staan opgesteld.
Het duo uit Boekarest ("not Budapest!", legt de bebaarde toetsenist nog eens ten overvloede uit) heeft zich vernoemd naar de legendarische schaakpartij uit 1985 (Kasparov won) en het laatste album heet heel toepasselijk Soundtrack for a Game of Chess. Volgens eigen zeggen bouwen ze hun muziek ook op volgens de regels van het schaken. Het begint gecompliceerd maar het resulteert altijd in een dansbare tune. Invloeden uit Oosterse volksmuziek worden gemengd met jazz en geluiden uit de jaren 80. Het geheel doet ook sterk denken aan de pioniers van de elektronische muziek zoals Jean Michel Jarre en Klaus Schulze.
Een chaotisch begin vol kakofonie en valse tonen ontwikkelt zich langzaam tot een melodie die pakkender en pakkender wordt. Na dit eerste nummer schrijden twee in donkergrijze voile gehulde figuren naar voren die gedurende het tweede nummer – dreigend – doodstil blijven staan. Je ziet door het gaas alleen de ogen die zich in het publiek lijken te boren. Dan begint het tweetal heel langzaam te bewegen, wat uitvloeit in een modern ballet waarbij het grijze gaas op nevelflarden lijkt. Boeiend en heel fraai in combinatie met de muzikanten die noodgedwongen toch wat statisch achter hun keyboard en drumstel zitten.
HET MOMENT
Voor het podium staan een paar tafels met schaakborden, waarop mensen uit het publiek zitten te schaken. De schaakpartijen gaan tijdens het concert onverstoorbaar door. Vanaf het podium wordt regelmatig het advies gegeven: "play chess!", blijkbaar als panacee tegen heel veel ongein. Grappig hoe een band zijn naam zover weet door te voeren. Volgens de kritieken is hun laatste album waarschijnlijk het beste Roemeense album binnen zijn genre, en dat zou waarschijnlijk nog best eens waar kunnen zijn.
3voor12 Gelderland doet dit jaar weer uitgebreid verslag van de Vierdaagsefeesten. Volg het dossier voor de laatste tips, recensies, foto's en andere relevante artikelen.