ADE19: Sohn en het Metropole Orkest en de kunst van het doseren
Neo-klassiek uitstapje hoogtepunt van prima samenwerking
Samenwerkingen met het Metropole Orkest kunnen geweldig uitpakken, maar ook verzanden in een zompig geheel. Vorig jaar haalde zo’n project bijvoorbeeld alle improvisatie uit de modulaire synthesizer van Colin Benders, terwijl de gekte van Jameszoo zich er juist perfect voor leende. Dit jaar mag singer-songwriter Sohn het proberen in de Melkweg, onder leiding van dirigent Hans Ek.
Waar de eer de afgelopen jaren aan danceproducers was, is Sohn toch vooral een popact. Zijn melancholische r&b zit vol synths en dansbaar is het zeker, maar de song is dit keer toch het uitgangspunt. Voor het Metropole toch bekender terrein dan de dancesamenwerkingen van afgelopen edities.
Zo'n enorm orkest heeft nog wel eens de neiging elk gaatje dicht te smeren, maar vanavond krijgt Sohns ruimtelijke elektronische sound gelukkig de ruimte. Die aanzwellende violen passen eigenlijk prima bij de toch al slicke r&b-pop, en de blazers weten de mineursynths prima tot leven te wekken.
En het Metropole heeft vaker een meerwaarde. In ‘Conrad’ bouwt het een enorme wall of sound, om na aanzwellen helemaal stil te vallen, en zo het nummer telkens helemaal open te trekken. ‘Bloodflows’ begint juist kaal en bouwt geduldig op naar het moment waarop het hele orkest de spierballen laat zien, om weer met alleen percussie af te sluiten.
‘Rennen’ is het meest geslaagd, een soort neo-klassieke uitvoering met violen en fluit en af en toe blazers, maar wel op fluisterende toon. Pinkt de synthman daar nou een traantje weg of veegt hij het zweet van zijn gezicht?
Sohn lijdt wel nog altijd een beetje aan het James Blake-syndroom. Hij zit daar achter zijn synthesizer, doet zijn best en komt oprecht over, maar bij een reguliere show gebeurt op het podium verdomd weinig. Hij is ook niet de meest extraverte of welbespraakte gast, ook vanavond niet. Maar wat maakt het uit, als er dankzij het orkest constant zoveel gebeurt op elke centimeter van het propvolle Rabozaalpodium.
De toegift is nogmaals ‘Rennen’, omdat Sohn de eerste keer blijkbaar zijn tekst vergat. En zo krijgt het publiek nog een keer het hoogtepunt van deze samenwerking voorgeschoteld. Het leidt tot tranen, vast in het publiek, maar ook zeker bij Sohn zelf.
SOHN & Metropole, woensdag 16 oktober, 18:00: - 22:30 uur
Gezien: Sohn en Metropole Orkest in de Melkweg
Het hoogtepunt: Tranen bij 'Rennen'
Meer ADE19 in ons dossier.