Album van de Week (45): Sylvie Kreusch
Zo wil je je Westerns het liefst hebben
De laatste keer dat we Sylvie Kreusch spraken, ging het over haar haarkleur. Ze zei: “Altijd als er een crisis in mijn leven is, verander ik het. Dit was de eerste keer dat ik megaveel kwaadheid voelde. Dus ben ik voor rood gegaan.” Dus hoorden we haar als raging redhead zingen op haar solodebuut Montbray (2021) waarop de break-up met Maarten Devoldere (Warhaus/Balthazar) scherp werd behandeld. Drie jaar later zijn we aanbeland bij nummer twee, Comic Trip. Zal de spoeling deze keer ook een andere toon zetten? De kleur naar keuze is nu blond, waarmee Kreusch op de hoes staat en in de videoclip van de titeltrack opduikt. Kreusch oogt daarin lichter, zo licht dat ze als Superwoman door de lucht zweeft terwijl ze boem cheka wauwww zingt. Er is een glimlach en een knipoog in de muziek gekropen. En tegelijkertijd is Kreusch ook nog Kreusch.
Bij de Vlaamse is het filmische nooit ver weg. Ze zal niet zoals een Shivaree in een Quentin Tarantino-film belanden maar ze zit er met haar broeierige folky pop dicht tegenaan. Het verschil is dat Kreusch zichzelf steviger in de hoofdrol van haar eigen nummers zet. Net zoals bij haar expressieve liveshows is ze er goed in om een theatrale draai toe te voegen. Die titeltrack en de catchy single ‘Ding Dong’ zingt ze als vleesgeworden coolness. Maar net iets speelser dan hiervoor.
Maar op Comic Trip, dat uit een rij erg mooie popsongs bestaat, toont Kreusch zich ook vaker in haar eigen kloffie. Het album opent met ‘Sweat Love (Coconot)’ eigenlijk heel lieflijk. De furie van Montbray heeft plaatsgemaakt voor contemplatie. Maar nadat ze dromerig de toekomst in heeft gestaard blijkt Kreusch drijft er toch weer een donkere wolk over. In ‘Daddy’s Selling Wine In A Burning House’ beziet ze ze haar jeugd met gescheiden ouders en waarin de wijngroothandel van haar pa afbrandt en de beste man in de bak belandt op verdenking van brandstichting en verzekeringsfraude: pas jaren wordt hij vrijgesproken. Dus ja, het filmische kleeft aan Kreusch.
De Vlaamse vestigt zich met Comic Trip nog steviger als soloartiest. Kreusch werd voornamelijk bekend van haar bijdragen aan Warhaus, een samenwerking die ook na de break-up nog doorgaat, nu met duidelijke naamsvermelding. Maar wie Kreusch op haar best wil horen, moet ‘Ride Away’ van haar nieuwe plaat opzetten, waarop de Gentse de luisteraar warm tegen de borst drukt voor een trip in galop langs glooiende landschappen, een tumultueuze scene in een pianobar en uiteindelijk een zonnige finale. Zo wil je je Westerns het liefst hebben. Met Sylvie Kreusch als ultieme cowgirl.