French II pakt dansvloerbuzz met UK shuffle-oorwurm

Tilburgse producer brengt 2-step-meets-techno EP uit bij Londens kwaliteitslabel

unknown - untitled, da's zo'n label waar nogal een buzz aan kleeft onder dansvloerheads en Bandcampnerds, ten deel vanwege de geinige releasestrategie: het Londense kwaliteitslabel brengt muziek uit zonder artiestennaam of context, om een paar maanden later alsnog de maker te onthullen. De laatste release was volgens het label zelfs ‘ de allerbeste tot nu toe’, dus in de comments werd al naarstig gespeculeerd wie nou de afzender achter die producties vol slinkse 2-stepshuffles en UK techno-invloeden zou kunnen zijn. Namen die voorbij kwamen: Mosca, Joy Orbison, zelfs Four Tet, en ook voormalig Dekmantel-headliner Batu stuurde maar effe een mailtje om te checken welke mystery producer nou precies achter die 'super impressive' plaat zat (‘loved the whole release, really’).

Tromgeroffel: da's dus Frank Klick alias French II, de Tilburgse producer die we kennen van z'n sterke releases op Intercept. Zelf is-ie nogal overdonderd door de reacties. 'Om met zulke namen vergeleken te worden is natuurlijk héél leuk,’ zegt hij. ‘De plaat is een paar weken best selling geweest op Bandcamp en het vinyl is ook al bijna uitverkocht, echt wild. Op deze manier releasen past goed bij mij: de industriemachine maakt me soms nerveus, produceren is wat ik het allerleukst vind. Als mensen zó reageren op je plaat, zonder te weten dat jij het bent, geeft dat superveel kracht en energie.'

De hit van de plaat is 'The Worm', een soort 2-step-technoplaat met een kronkelende bassline, die nogal blijft hangen door z’n ‘THIS IS THE WORM!!!’-hook. ‘Geinig hé? Die track is gemaakt met Alberta Balsam en Bastian Benjamin, toen we als A# een residentie deden in een boerderij bij Best Kept Secret. Die track lag er in twintig minuten.’ Met deze EP focuste hij heel erg op het sounddesign en de mixdown, waardoor hij een hele nieuwe onderlaag uit het soundsystem weet te trekken, grinnikt hij. ‘Veel mensen focussen op de kicks, ikzelf op de frequenties eronder, op de sub en de bass. Nu gebruik ik superveel plate reverb, daardoor klinkt het meer bigroom en wéét ik dat het op de grote podia impressive klinkt. Heel benieuwd hoe dat gaat vallen op de festivals.’

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12