Naone landt op Young Marco’s label met intergalactische techno

Zuid-Koreaanse-in-Amsterdam gaat full circle

Galaxy Express 999, die naam spreekt nogal tot de verbeelding, toch? En inderdaad klinkt de nieuwe EP van Naone, een Zuid-Koreaanse-in-Amsterdam die al een tijdlang opvalt in de vaderlandse clubscene, als een intergalactische technotrip, eentje die uiteindelijk is geland op het label van Young Marco, Safe Trip. Een logische match met haar sound, en bovendien een soort full circle moment.

 ‘Ik ken Marco sinds ik naar Amsterdam ben verhuisd, vijf jaar geleden,’ vertelt ze. ‘Ik maakte al muziek in mijn thuisstad Seoul Seoul, promootte mijn eigen feesten (ik heb zelfs Beesmunt Soundsystem en Moody Mehran naar Zuid-Korea gehaald, dat was mijn Amsterdam connection!) en pendelde tien jaar lang naar Europese landen om naar festivals en feesten toe te gaan, soms in mijn eentje. Ik idealiseerde het feestleven in Amsterdam, want alles speelt hier nét buiten je deur af.’ En ze was stapelverliefd op de jaren negentig techno en trance, het trippier spul, maar dat was lastig te vinden in Seoul. ‘Die rauwe, ongefilterde sound van de oude dagen. Ik had een boel vrienden in Seoul die zulke platen hadden, maar ze waren lastig om te vinden. Maar in Amsterdam en Europa waren ze veel gemakkelijker te vinden, in platenzaken en via Discogs. Vijf jaar geleden heb ik de stap gezet: ik verhuis naar Europa voor de muziek, een grote gok.’ En zo ontmoette ze meteen mensen als Young Marco, met wie ze nogal veel muzikale raakvlakken heeft. Dat-ie me begon te boeken voor zijn feesten en mijn platen draaide, was wel één van de redenen dat ik hier voet tussen de deur kreeg, denk ik.’

De belangrijkste inspiratie: natuurlijk weer de jaren negentig, maar de film Galaxy Express 999, een sci-fi-manga uit 1979 die vroeger bij haar thuis vaak opstond. 'Mijn broer en ik keken die altijd samen. De hoofdpersoon gaat op zoek naar vrijheid in de ruimte. Ik heb een hele vage herinnering, meer een abstract beeld eigenlijk, aan een trein die door de ruimte zweeft. De eerste track is heel snel: je bent op hoge snelheid aan het reizen, de tweede heeft een mysterieuzere vibes. Ik produceer het liefst analoog, met synthesizers en drumcomputers, zoals de Roland JP-8080 en TB-303.  Ik wil de gear in mijn handen voelen, alsof je een echt instrument speelt.'

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12