ESNS19: Aaaaaaalle Duitsers zijn homo
Hossend de nacht in
Er is eigenlijk maar één ding erger dan saxofoonhouse, en dat is tropical house waar een saxofonist random overheen loopt te toeteren. Zodra hij klaar is, zet de trompettist naast hem in voor een halve minuut nog irritanter getoeteletoeter. Welkom bij Sam Feldt live, al is 'live' hier een groot woord. In feite is het gewoon een dj-set waarin de mash-up elementen vervangen zijn door live instrumenten.
Zijn set drijft op platgedraaide knallers van Avicii en Martin Garrix, maar Sam Feldt heeft zelf ook hits. Het is van die glad geschoren deephouse met akoestische elementen die het goed doet in kledingzaken en strandtenten. Of beter nog: in Vegas clubs met bottle service. Er is ook nog een gitarist, en die speelt de lick van ‘Money For Nothing’ (dat hebben ze daar in overvloed) over zo'n housetrack met de grijns van een vliegtuigsteward. Even later zet ie ‘Seven Nation Army’ in, zo'n beetje de ultieme knieval naar het ordinair lallende publiek, dan natuurlijk direct snapt wat er van ze verwacht wordt. Als je dat durft, terwijl je weet dat zo'n volle zaal dan ‘alle Duitsers zijn homo’ gaan brullen, dan verdien je het niet eens dat je naam boven de recensie komt te staan.
Waarom zo lelijk, het is toch ambitieus van onze Sammie dat hij met iets bijzonders wil komen?
Er is werkelijk niets ambitieus aan dit project. Het is een lui voorstel geweest in een zogenaamd creatieve brainstorm over ‘het merk’ Sam Feldt. Dezelfde meetings waar ook plannen verzonnen worden over fan-engagement en social monitoring.
Normaal zien we toch nooit zulke commerciële dance op Noorderslag?
Nee, best gek eigenlijk dat Sam Feldt de cut haalde. Dit is niet de toekomst van de Nederlandse dance, dit is geen waardevol experiment, het is een doodlopend zijspoor.
Meer Noorderslag? Check hier ons dossier.