Paaspop 2025: The Kooks doen hun naam geen eer aan
Britse indierockers brengen het publiek niet echt in beweging
The Kooks halen hun naam ergens vandaan (zou je denken), maar in de Apollo is het niet echt zo “crazy” als ze zelf alsmaar door de zaal roepen. Buiten is de echte afsluiter van het festival begonnen: een keiharde regenbui. Iedereen wil ergens naar binnen, en dus staat de Apollo aardig vol. Of ze echt voor The Kooks komen, weet ik niet.
De energie van de set blijft voor het grootste deel hetzelfde, op de meeste liedjes kan je leuk met je hoofd heen en weer wiegen, maar veel meer gebeurt er niet. Net als de gaap een beetje op begint te komen, kondigen ze aan een ballad te doen die ze al een aantal jaar niet hebben gespeeld. Ik durf het bijna niet te zeggen maar: read the room? Naast me checken verschillende mensen buienalarm nog een keer terwijl lead Luke Pritchard een emotionele ode aan zijn overleden vader zingt.
Er herhalen zich constant vrij willekeurige visuals van optredens van de band, een roos die als porselein uit elkaar valt en boyband-achtige candids met een Instagramfilterachtig rozenblaadjes-effect. Het voelt bijna alsof we naar een fan-edit aan het kijken zijn, terwijl de band recht voor onze neus staat.
In het laatste kwartier besluit de band pas een tandje bij te zetten in de energie. “It’s time to go completely fucking crazy”. De sfeer wordt iets dansbaarder en er is duidelijk tijd voor meer focus op instrumentale stukken. We sluiten af met de hit ‘Naive’ waarop men wel leuk meezingt. Overall een prima set om op mee te wiegen, maar had dit niet beter gewerkt in het middagprogramma? Het nieuwe album van The Kooks komt binnenkort uit, en hoewel de gelijknamige single ‘Never Know’ best lekker klinkt, blijft het toch een beetje radiomuziek.