PP18: Songfestivalwaardig Years & Years vindt bugfix voor valszingerij
Maar de visual artist en choreograaf stelen de show
Na de vele debacles met zulke valse live zang, dat hun live reputatie het nulpunt naderde moest er in kamp Years & Years een bugfix gevonden worden. De carrière van de Britse dancepop act steeg als een komeet. Ze hadden in 2015 zelfs het meestgedraaide liedje op de Nederlandse radio met 'King'. En die spatte als een zeepbel uit elkaar toen ze het live op de festivals probeerden te brengen. Zanger Olly Alexander bleek iin de studio iets toonvaster te kunnen te zijn.
De Britse muziekindustrie is de Britsemuziek industrie niet als ze niet een oplossing wisten te vinden. De bugfix is tweeledig: leidt het publiek af en fix de zang. Dat eerste is prima gelukt. Sterker nog: het lijkt wel een musical, ballet of opera waar je naar kijkt. Next level futuristische computergestuurde visuals en een choreografie met vier dansers in spannende pakjes, die de Penny de Jager Prijs verdienen. Het zou me niet verbazen als je je CJP-bonnen bij een optreden van Years & Years kunt verzilveren.
Toegegeven, Olly Alexander ging op zangles en met enige moeite perst hij er een Sam Smith-achtige ballad uit. Slim laat hij de moeilijkere stukjes over aan de achtergrondzangers. Erger is dat het nieuwe materiaal dood slaat als oud bier. Alles kan net als de reeds jammerlijk geflopte comeback single 'Sanctify' linea recta in de plastic recycling bak: zielloze, soulloze handtasjesdisco.
HET MOMENT:
Het geregisseerde moment dat Olly Alexander tijdens 'Palo Santo' opstijgt op een camerakraan, gehuld in een hele lange bruidsjurk met achter zich een geprojecteerde maan. Een werkelijk oogverblindende maangod. Maar wanneer een ooievaar toevallig langs vliegt over het achterveld, brengt dat meer publiek in vervoering. Pijnlijk.
Lees, kijk en luister meer Pinkpop 2018 hier