Gelijk een stevig begin vanavond, met ‘The one who’ll find’ en de beheersing valt op: Breakout speelt heerlijk losjes. Zangeres Kerstin de Jonge verwijst naar de recente nummers van het album ‘Forget the suits,’ te vinden op Spotify. De haast betoverende zang in ‘Mad love’ bijvoorbeeld, afgewisseld met stevige intermezzo’s van gitaar en drums. Heel sterk laat Kerstin een pauze vallen en het publiek wordt zo stil dat je een speld kunt horen vallen: uitzonderlijk! En natuurlijk zet de band dan loeistrak in voor het vervolg. Sinds de band een plek kreeg in de Popsport Academy en coaching krijgt van Xander Vrienten groeit de band echt toe naar een eigen geluid.
Een avondje lekker rocken in De Spot afgelopen zaterdag, met Breakout en RHEA. Het publiek is eerst wat afwachtend en blijft op een afstandje. Breakout treedt op in eigen bakermat Middelburg en zo’n thuiswedstrijd is extra feestelijk.
Dan wordt het tijd voor de ‘Better than God tour’ van de Gentse band RHEA. Met een onheilspellend aanzwellend geluid betreden de bandleden het podium voor hun tweede show in Nederland. Openingsnummer ‘Better than God’ van hun tweede, gelijknamige album dat afgelopen oktober verscheen zet meteen de toon. Dynamische rock, met de typerende sound van gitaargod Guillaume Lamont: de energie stuitert als een onstuitbaar treintje vanavond. In België is RHEA al groot, maar het Nederlandse publiek moet nog veroverd worden. Dat is eigenlijk alleen maar leuk, stelt zanger Van de Sande vast, al is het even wennen dat het publiek de nummers hier nog niet kent en meezingt. “België hebben we ook veroverd, dus Nederland is onze volgende uitdaging.” Vanavond brengt RHEA zeven nummers van het nieuwe album, afgewisseld met wat meer bekende knallers als ‘Stuck in the middle.’ In ‘Underground’ komt het strakke drumwerk van Dajo Vlaeminckx goed uit, naast contrasten: zowel duistere geluiden als een prachtig ingezongen koortje. De wat meer melodieuze nummers zoals ‘Just have faith’ zijn een welkome afwisseling van het gelikte melodieuze geweld, heel klein eindigend met alleen toetsen. Een nummer als ‘The medicine’ is dan daarna niet heel spannend, maar vooral ‘meer van hetzelfde,’ al is er ruimte voor een heerlijke gitaarsolo.
In ‘Eyes on you’ krijgen we weer old school rock, met een lading vette bas. “’t Is ‘ne harde,” beaamt zanger Jorge. Na ‘Vertigo’ en ‘Crawling up the walls’ blijft Guillaumes gitaar eenzaam rondzingend achter op het podium. Maar natuurlijk is er nog een toegift. “Willen jullie één, twee of drie nummers,” vraagt Jorge. Het wordt het bekende ‘Ready to rumble,’ met aansluitend ‘Baby I’m sorry’ met zoete koortjes en stoer gitaargeweld. Trotse afsluiter ‘Rather be nothing’ -hun nummer 1-hit in De Afrekening van Studio Brussel is “’ne meezinger,” maar dát moet in Nederland nog een beetje op gang komen.
Breakout
RHEA
RHEA