Gebouw-T is gevuld met veel Vlamingen deze donderdag: hun nationale held DAAN treedt immers vanavond op en hij heeft er zin in. In de eerste helft brengt Daan Stuyven met zijn fenomenale band integraal alle tien nummers van het in november 2024 verschenen album ‘Space.’ De nummers worden al ‘de tien geboden’ genoemd: ze behandelen de basisprincipes van het leven. Na deze reeks volgt een selectie knallers uit zijn muzikale verleden. “Jullie weten niet wat voor avontuur jullie te wachten staat,” grapt Daan naar het publiek. Gekleed in een net pak met wit overhemd en zonnebril, straalt hij de charme van een echte heer uit.

Vanaf het eerste nummer ‘Drunk’ zet DAAN de toon met symfonische kracht en rauwe zang. ‘Shadow’ volgt, een nummer dat rustig begint, maar geleidelijk aan intensiteit wint. Stuyven licht tussendoor toe waarom bassist Ewen Vernal ontbreekt. Een ongelukkige teambuildingsactiviteit eindigde met een gebroken voet, waardoor de band vanavond een alternatieve manier moet vinden om de baspartij tot leven te brengen. Hij doet alsof hij een hotline met Schotland heeft en grapt: “wonderen.”

Na een fluitend intro neemt ‘Jump’ het publiek mee op een bombastische muzikale vlucht, met de vraag waarom we onszelf niet accepteren, gevolgd door het stevige ‘Luck,’ over al die raadselachtige momenten waarop we gelukkig zijn. Daan zet zijn zonnebril af en roept uit: “Wow, jullie zijn mooi!” Vervolgens brengt hij het kleine en melancholieke ‘Fun,’ dat hij aankondigt als zijn favoriete nummer van de nieuwe plaat. Toetsenist Jeroen Swinnen speelt met virtuoze precisie ‘30.000 noten’ in het zes minuten durende ‘Great,’ waarbij de band heerlijk improviseert met een nadruk op toetsen en feestelijke gitaarriffs.

Met logge synthesizerklanken brengt de band ‘Dumb,’ een nummer over jeugdige roekeloosheid, waarna Daan in een wit overhemd verschijnt. ‘Man’ volgt, met veel pulse en elektronische geluiden, en een prachtig parelende trompetsolo. De spanning stijgt tijdens ‘Work,’ een nummer dat de dagelijkse sleur bezingt, met het refrein “Set me free.” ‘Empathy’ laat het publiek steeds dieper wegdromen en eindigt in een prachtige galopperende outro, versterkt door synthesizers en trompet.

Vervolgens reist de band terug in de tijd naar 1998 – en is er ineens een gastbassist. We horen de typische sonarintro van ‘Chemical,’ ooit uitgevoerd door Daan in de band Dead Man Ray. Het publiek verzucht als uit één mond: “Ooooh.” Het filmische ‘Everglades’ volgt, met engelenzang van Isolde Lasoen, waarna ‘Parfaits Mensonges’ van het album ‘Le Franc Belge’ (2013) klinkt.  “Het belangrijkste in het leven is vriendschap” leerde Daan in ballingschap in Spanje voor zijn album Nada (2017) en de ode ‘Friend’ kwam daaruit voort. De hit ‘Icon’ krijgt als intro een speelse knipoog naar de ‘Dodenrit’ van Drs. P, waarbij het publiek enthousiast meeklapt.

Dan een lichte inzet en vrolijke retroklanken met het energieke ‘Exes,’gevolgd door het dwingende ‘La crise,’ waarbij Daan danspassen zet. “Nog één liedje dan,” zegt hij, waarop de zaal reageert: “Zeker zeven!” Het overweldigende ‘The Player’ sluit de hoofdset af en bouwt op naar een geweldige climax.

Uiteraard volgt er een toegift, en wat voor een! De klassieker ‘Victory’ (2004) knalt door de zaal, waarna de avond uitmondt in een uitzinnige finale met ‘Housewife.’ Niet de versie met Glints, maar de klassieke instrumentale Daan-uitvoering uit 2004. Wat een muzikale reis was dit, begeleid door deze fenomenale band.

DAAN

DAAN

DAAN / Isolde Lasoen