De middag begint op Schouwse wijze: met Rudy Klippel. Deze veteraan uit de lokale muziekscene verruilt vandaag zijn basgitaar voor een akoestische en zingt in zijn moerstaal kleine, persoonlijke liedjes vol humor en zelfspot. Zijn ‘zigeunerlied’ over een gammele Mercedes zet meteen de toon: droogkomisch en raak. De klassieker ‘De zee van Zeeland’ bezingt een fenomeen: toeristen mogen komen, maar ze gaan gelukkig ook weer weg. Rudy wisselt cabareteske verhalen af met ontroerende ballads zoals ‘Weg van teruggeweest,’ over ouder worden en verdwijnende herinneringen. Zijn lied over tandarts Van der Velde bezorgt het publiek rillingen, zeker als hij trots zijn oude melkkies toont. En dan is er nog ‘Lawoai Papagoai’—een hilarische afrekening met onophoudelijke kletskousen.
Van Zeeuwse nuchterheid schakelen we over naar de zwoele, kwetsbare soul van R-Jaye. Gehuld in een glamrockoutfit laat hij horen waarom hij is geselecteerd voor de Popaanzee ACADEMY. Zijn debuutsingle ‘Body Heat’ ademt zomerse spanning, terwijl het meeslepende ‘Honest’ – net uit – pleit voor eerlijkheid, met een poëtische twist: Maybe truth’s overrated. Maybe lies shine bright. Ondanks het vroege tijdstip zet hij een overtuigende show neer.
In de tent bouwt GrainBait uit Tholen gestaag aan een muur van stonerrock. Singles als ‘The Machine’, ‘Electric Lady’ en ‘Fly Like an Eagle’ laten horen wat het trio in huis heeft. Zanger Chris van Boven deelt zijn droom om in Zierikzee te gaan wonen – “dan kunnen we hier vaker spelen!” Hun nieuwe single ‘World Gone to Shit’ verschijnt over een week, maar Anywave krijgt de primeur. De show eindigt met een spectaculaire versie van ‘Jolene,’ waarin Chris, ondanks een recente voorhoofdsholteontsteking, vocaal alles geeft.
In de zaal maken de Britse broers van PleasureInc indruk met een energieke mix van rap, funk en ‘90’s vibes. “We fucking love it here!” roept frontman Louis Baker. Hun opzwepende nummers en tranceachtige breaks zorgen voor een dansbare show, waarbij zelfs de jongste bezoekers losgaan. Louis verontschuldigt zich nog: “We apologize for the foul language.” Maar niemand lijkt zich eraan te storen.