Punkbands domineren ten positieven Factory Festival in Sas van Gent Punkbands domineren ten positieven Factory Festival in Sas van Gent

Publiek ziet liever coverband dan nog een poppunkband als hoofdact

, Tekst: Joris van Moort Foto's: Joris van Moort en Thijs van der Geld

Eens per jaar verandert de Leuthfabriek in Sas van Gent in een festivallocatie. Het leegstaande pand met daarin een aantal sporthallen, kantine en kantoorruimtes heeft vandaag de invulling gekregen als Factory Festival. 3voor12 Zeeland bezocht de highlights.

Factory Festival heeft zijn speerpunten gezet op diversiteit en voor ieder wat wils. Dat is in ieder geval goed gelukt. Net na binnenkomst is de hoofdzaal met daarin het hoofdpodium en een grote bar. Net ernaast staan er springkussens voor de jongste bezoekers en wie zich niet kan inhouden, kon  zich er als oudere bezoeker ook op wagen. Zin in wat ruigere werk? Dan is het ‘Pretty Ridiculous’-podium geschikt en wie het singer-songwritergenre meer waardeert, kan in de wijnbar terecht. Voor de nodige versnaperingen was er buiten een foodcourt ingericht. Interesse in kunst of film? Dan konden bezoekers terecht in andere delen van het gebouw.

Het festival start al vroeg in de middag. Het complex oogt nog wat leeg, maar schijn bedriegt. ‘Haastige spoed, zelden goed’ is een welkbekend gezegde. Dat gold bij punkband The Unknown Children. Vijf minuten voor aanvang kwam de band opdagen na vertragingen onderweg, maar in nog geen tien minuten tijd stond alles klaar en was het stof dat er lag volledig weggeblazen. De toon is gezet, al moet de band uit Goes het vandaag stellen met invalgitarist Rick Tempelaars, overigens zonder problemen. Nog geen uur later was het de beurt aan de Weidetulpjes met een thuiswedstrijd. Met een nieuwe bassist en later ook assistente (zijn dochtertje), gierden de covers van de Heideroosjes door de zaal, al stal het dochtertje van de bassist wel de show met haar gitaar en show.

The Unknown Children

Weidetulpjes

Dancing Morons

In het kleine zaaltje waar de singer-songwriters hun verhaal konden vertellen, betrad Anne van Damme de bühne. De Zeeuws-Vlaamse kreeg op den duur het publiek in de wijnbar stil, door te vertellen over de gebeurtenissen, liedjes over klasgenoten en de titelsong van de documentaire ‘Zoenoffer’. Later die dag speelde ook Dylan Notenboom samen met zijn onlangs toegevoegde bandleden. Dylan maakt echte luisterliedjes en past dan net wat minder in het concept van Factory Festival. Desalniettemin zijn de liedjes stuk voor stuk kunstwerkjes, al liet het publiek minder enthousiasme zien. In de avond speelden Gork A27 en Femke Bun nog in de wijnbar. Terwijl de wijn rijkelijk vloeide, vulde het zaaltje zich ook met publiek dat afkwam op een aangepaste set en arrangementen van Gork A27, een troubadour in wording. Femke Bun ging verder met haar experiment en kreeg onlangs de rumoer van buiten de zaal toch het publiek mee en creëerde met haar loopstation een nieuwe track.  

Het hoofdpodium gaf lokale grote groepen een podium. Van zangkoren tot fanfares en coverbands. Jonge talenten Clear Clamour tikt rond zes uur ’s avonds af, terwijl merendeel van het publiek zijn weg vond naar de foodcourt. Zonde! Het publiek miste daardoor een prima show met twee tijdelijke bandleden. Materiaal van ‘Stark Raving Bonkers’ en de vorige ep komt voorbij en men weet nog wel wat mensen mee te krijgen. Voor de nodige café/festivalsfeer is Woodworks geboekt. Geen song is te gek voor het Vlissingse trio wat met voornamelijk akoestische instrumenten covers ombouwen en hun eigen versie ervan uitbrengen. Een zaal vol aan het eind van hun set en afwachtende op wat nog komen gaat.

The Small Things

Femke Bun

Gork A27

In de punkrockzaal is het in de loop van de dag ook drukker geworden. Het Rotterdamse trio Oskoed Slotters gaat verder waar de andere bands waren gestopt. Lekker rammen op de trommels en doen waar je zin in hebt, alsof je bij de band in de repetitieruimte bent beland. Humor alom. Ska-punkformatie Dancing Morons had de verkleedkist van zolder gehaald en liet carnaval herleven inclusief toeters en blazers. Een schouwspel waar je u tegen zegt, inclusief publiek dat ook tijdens het optreden van The Small Things uit zijn straatje gaat en alle kanten opvliegt in de volgepakte zaal. De punkzaal boekt succes, blijkt.

De hoofdact van dit festival is Poppunkband Call It Off. NPO 3FM Serious Talent, meermaals bekende hitjes op diezelfde zender en de band toert dit najaar door Nederland. Klinkt te gek, maar de act mist een sprankeltje en mist de spanning en sensatie waar het publiek op zat te wachten. De bekende hitjes van de band komen al in het begin van de set langs en verder is het kabbelen totdat het slotakkoord heeft geklonken. Wellicht was op dit tijdstip van de avond een feest-act meer op zijn plek geweest in plaats van nog een punkband. Wie nog aanwezig was na Call It Off, kon doorfeesten met coverband Bands With Benefits, de slotact van de avond. 

Factory Festival is voor de tweede editie op rij erin geslaagd een professioneel uitziend event neer te zetten en een brede doelgroep te trekken, al oogt het zalencomplex net iets te groot voor wat er is. Een tweede podium in de hoofdzaal zou het nét wat gezelliger en compacter maken. Op naar een volgende editie.

nu op 3voor12