Vier jaar na het titelloze debuut komt Kabuki met zijn nieuwe album: ‘Seasons Fever’. De grote vraag is of de Zeeuws-Vlaamse band op deze tweede release wederom voortborduurt op grote inspirator Kiss of dat er inmiddels voldoende zelfvertrouwen is gegroeid om uit de schaduw te stappen.

In 2008 richtte gitarist/zanger Caesar de band op. Samen met drummer Jiro en Coby vormt Kabuki een trio dat zich in eerste instantie toelegt op Kiss-covers, maar in 2011 kwam  het debuutalbum met eigen werk, zwaar beïnvloed door de grote Amerikaanse rockband uit de jaren 80. Nadat in 2014 Coby afscheid nam en zanger Dennis en bassist Robbin zijn plaats innamen, groeide Kabuki uit tot een vierkoppige formatie die met ‘Seasons Fever’ nu twaalf nieuwe nummers aflevert.

Het openingsnummer 'Fall In Madness' verhaalt over een bedrogen man die zijn ontrouwe vrouw laat weten dat ze niet meer bij hem aan hoeft te kloppen. Ondanks een lekker pittig riffje wordt het nergens echt venijnig en met het tweede nummer ‘B-52’ zakt het tempo nog wat verder terug. Met 'Land's End' wordt een semi-ballad inclusief koebel ingezet waarmee de band rustig binnen de lijntjes voortkabbelt.

'Grifter' is dan weer een lekker uptempo nummer dat met wat fantasie aan AC/DC doet denken, ware het niet dat het refrein helaas wat van de feestvreugde doet temperen. Met name de backingvocals geven hier en daar niet de ondersteuning die nodig is en het is jammer dat de band niet kiest voor een wat voller, agressiever geluid. De middensectie met nummers 'Draw The Line', 'Expectations', 'Tomorrow I'm Gone' en 'Follow The Sun' bestaat uit gedegen rockliedjes volgens beproefd recept, maar laten de koorts jammer genoeg niet stijgen.

In 'Get Off Line' is de samenzang een stuk beter en krijgt gitarist Caesar de ruimte om te soleren en dat levert een stuk meer prettige spanning op. Ook op de volgende twee nummers 'Left Behind' en 'Sticks And Stones' is de gitaar veel prominenter aanwezig en dat is een pluspunt. De afsluiter 'Are You Being Served' trekt deze lijn door, al hoewel de eerder opgelopen lichte opwinding helaas niet vastgehouden wordt.

Na beluistering van het hele album, valt het sterkere derde deel het meest in de smaak. Gitarist Caesar krijgt iets meer vrijheid, wat de energie van de nummers positief opstuwt. Zanger Dennis levert consistent zijn teksten, hier en daar met wisselend succes vocaal ondersteund door zijn collega's. Qua productie zou er meer ruimte mogen worden genomen voor de drums en bas omdat die nu te weinig hun stempel drukken op het geheel. Door de gebaande paden niet te verlaten, is er weinig onderscheid te horen tussen de verschillende nummers en dat is jammer. Hierdoor is ‘Seasons Fever’ een rockplaat geworden die te veel op safe speelt en nog te veel teruggrijpt op het voorbeeld. Het wordt nergens echt spannend en het is niet eenvoudig om met dit repertoire de aandacht vast te houden. Fans van het gepolijste (pop-)rockgeluid uit de eighties zullen wellicht een warm gevoel krijgen van dit album en live zal Kabuki ongetwijfeld een sterke set neer kunnen zetten, liefhebbers van vernieuwing kunnen misschien beter naar ander werk uitkijken.