De naam The Outback doet bij velen denken aan een gebied in Australië. De akoestische popact, in 2006 opgericht met als vaste kern Olof Sinke en René Verhage, haalt hier ook zijn inspiratie uit. En dat is te horen op het debuutalbum ‘Home’. Inmiddels is The Outback in 2012 aangevuld met drummer Bart van der Vaart en percussionist Roos van Brakel. Helaas heeft René Verhage in november 2013, na zeven jaar, de band verlaten, maar daar is al vervanging voor gevonden: Christian Ibarra.

Op het album, uitgebracht in september 2013, komen heerlijke popsongs voorbij. Soms lijkt het een beetje op het geluid van Jack Johnson. De band is duidelijk nog een beetje op zoek naar wat voor sound ze echt willen maken. Minpuntje van ‘Home’ is dat de nummers soms een beetje in herhaling vallen. Zo lijkt het woord “friend” veel door het hoofd te hebben gespookt tijdens het schrijven van de nummers.

Nummers die zich het best voordoen op het album zijn onder andere het catchy up-tempo “Friend of Mine”. Dit nummer heeft het hoogste tempo ten opzichte van de rest van het album, en met het “lalala” refreinen zeker een succes voor live-optredens. “Down Under” is een wat rustiger nummer en gaat over het verlaten van een goede vriend om “down under” te gaan, wat natuurlijk weer refereert aan Australië.

Conclusie

Hoewel de teksten soms een beetje op elkaar lijken, is het duidelijk aan te horen dat er veel tijd in het album is gestoken. Alle puzzelstukjes lijken perfect in elkaar gevallen te zijn. Het eindresultaat mag er dan ook wezen: elf heerlijke popnummers die doen verlangen naar een lange zomer. Eindoordeel: een dikke 7.