Maarten Termont, geboren in IJzendijke en wonend in Vlissingen, is een echte Zeeuw. De inmiddels 35-jarige muzikant speelde zeven jaar lang in The Old Firm als violist en achtergrondzanger, is vervolgens weer solo aan de slag gegaan en heeft nu een selectie van zijn liedjes in eigenbeheer opgenomen. Hij is ‘wereldberoemd in IJzendijke’, waar hij vorig jaar op Weitjerock de lokale bezoekers op de hand had door is ze mee te laten zingen op ‘Ons Izendike’ en speciaal voor datzelfde festival ‘Weitjerock is terug’ te schrijven. Beide nummers ontbreken trouwens op dit album.

Het is niet zo maar een cd geworden. Om eens met de vormgeving van de cd te beginnen. 'Het Is Goed Zo' is een boekje met harde kaft, waarin de cd als een soort bijlage is toegevoegd. In het boekje lezen we alle songteksten aangevuld met enkele korte gedichten. Het schitterende herfstkleuren artwork is door zus Lieneke ontworpen. Diezelfde vormgeving komt overigens ook terug op de geheel vernieuwde website van de singer-songwriter. Zelfs zonder muziek is de cd al meer dan de moeite waard.

Verhalen
Maar laten we niet vergeten dat het uiteindelijk om de muziek gaat. Het album telt maar liefst 18 akoestische nummers. De veelzijdigheid van de liedjes maakt het geheel afwisselend om naar te luisteren. Niet alleen qua composities, maar ook in zijn keuze van instrumenten. Zo begeleidt hij zichzelf de ene keer op gitaar, maar ook op piano of viool. De nadruk ligt hier wel op luisteren. Want, Termont – die zichzelf liever troubadour noemt dan singer-songwriter of protestzanger – vertelt in elk liedje zijn eigen verhaal. Inspiratiebronnen voor deze verhalen ontleent hij uit zijn dagelijks leven of uit zijn eigen levendige fantasie.

Zeeuwse cover
De sterke opener 'Fantoompijn' had op een cd van Boudewijn de Groot kunnen staan. Maar ook 'Tijd' en 'Salvador' zijn sterke nummers. Met het lied 'Zeeland', een vrije Zeeuwse vertaling van Alicia Keys’ ‘Empire State of Mind’, won Termont in 2012 de coverwedstrijd ‘Beste Zeeuwse Cover’ van Omroep Zeeland: “Vlakke grond een strakke lucht, klein maar fijn en zonder tucht, dat is Zeeland”. Maar ook thema's als liefde ('Fee Van De Nacht'), vriendschap ('Salvador'), religie ('Het Is Goed Zo') en drank (‘Koning Kater) worden bezongen: “Je zit hier heel alleen met chaos in je hoofd. Weer te veel gedronken en veel te veel geblowd. Speed geeft verdriet die nergens over gaat. Maar het is te laat, veel te laat”.

Het album 'Het Is Goed Zo' zet je op om even van je drukke leven te kunnen ontsnappen. Koptelefoon op en het boekwerk met songteksten in de hand, zoals het hoort! De cd is te bestellen op de site van de zanger: www.maartentermont.com