3voor12 bespreekt: Fire Within - Fire Within

Debuut Middelburgers een tikkende tijdbom

Dennis de Waard ,

Begin mei zagen we een Kickstarter verschijnen van de symfonische metalband Fire Within waarin gevraagd werd een donatie te geven om een debuutalbum te vormen. Deze kickstarter heeft weliswaar nooit het benodigde doel gehaald, maar dat weerhield de Middelburgenaren er niet van om alsnog die plaat te maken. En dat eindresultaat is er nu in een titelloos debuut.

Het negen nummers lange album wordt sterk geopend met ‘Despair’, dat meteen op goede wijze de toon zet voor de rest van het album. De symfonische toetsen zijn er, de dubbele bassdrum is er om je trommelvliezen en pak rammel te geven, de gitaren gillen waar nodig en de bas dreunt door de ruimte. ‘For Your Heart Alone’ neemt het tempo lekker over, maar daarna lijkt het met ‘The Fallen’ wat in te zakken.

Maar dan, als het schijfje eenmaal is aangekomen bij het nummer ‘Fenix We Rise’, komt er de ‘holy shitfactor’ om de hoek kijken. Het epische nummer bevat zelfs een fenixkrijs, geproduceerd door de drummer die waarschijnlijk nog steeds niet normaal kan praten. Dit nummer wordt gevolgd door het instrumentale ‘Progress’. Hierna komt ‘Reality’, een subtiele poging om een nummer te creëren dat later hopelijk door honderden fans zal worden meegebruld. Tijdens het refrein hoor je dan ook meerdere lagen vocalen “Re-a-li-ty!” scanderen. Een slim in elkaar zittend nummer dat live beroemd en berucht kan worden.

Het titelloze debuut van Fire Within is een sterk album dat aantoont dat de band serieuze stappen zet om zich groot te maken in het genre. Sterke solo’s, strakke drums en goede teksten. Het album pakt je vast en laat je pas los bij het slotnummer, waarna je de cd nog een keer wilt opzetten.