Verblijd kijken we op als we dan toch echt in de inbox kijken en daar het nieuwe album van broeder Dieleman zien. Gloria heet de tweede van Dieleman en wordt uitgebracht door Snowstar Records, op 5 september.

Het eerste album, Alles is IJdelheid, stond in het teken van zijn overleden moeder, de teksten gitzwart. Op de daaropvolgende EP Klein Zieltje werden niet alleen de teksten, maar werd ook de muziek zelf donkerder (“Men hoort in deze slechte tijd”). Op Gloria heeft Tonnie “Broeder” Dieleman zichzelf niet het wiel opnieuw hoeven uitvinden, maar gaat door waar hij met Alles is IJdelheid en Klein Zieltje stopte.

De opener en titeltrack 'Gloria' begint meteen met het instrument dat de vorige twee platen minder aanwezig was: de piano. De teksten gaan meer over het dagelijks leven, zonder de sterk aanwezige religieuze ondertoon uit het oog te verliezen. Ook zijn we blij dat Janine van Osta (Wolf in Loveland) haar gouden weer stem verleent op de plaat. 'Aalscholvers' is voor broeder Dieleman-termen behoorlijk vrolijk, terwijl het gaat over oorlog en de onrust in de mens zelf. Er zit zelfs een meeklap moment in.

Met 'Kauwtje' ga je mee op reis door de stad, en het lied 'Voor Janna En Lieve' wordt het oude nummer 'Sneeuw' nieuw leven ingeblazen. Vanaf het eerste moment dachten we even dit nummer opgezet te hebben, maar de tekst bewees het tegendeel. Het klinkt uiterst liefelijk, maar horen we daar nu echt Tonnie “Fuck de haters” zingen? Dat is toch wel even wennen. Dit verwacht je namelijk tegenwoordig te horen in een willekeurig Top 40 nummer, maar op de een of andere manier komt broeder Dieleman er zo mee weg, je bent het met hem eens. Het zwaar op de maag liggende 'Leger Van De Heer' volgt en deze wordt opgevolgd door het prachtige 'Adriana', dat gaat over ‘het licht’ zien, over de duisternis in zijn eigen leven. Aangrijpend, onrustig, maar toch op een rustig tempo. Het hoogtepunt van het album. De laatste twee nummers zijn 'Genade Genoeg' en het instrumentele 'In Excelsis Deo'.

Het mooie van Gloria is dat het album zonder gekke trucjes is bewerkt. Het is zó opgenomen in de huiskamer van broeder Dieleman. Je hoort dat het niet bewerkt is, geen effecten bevat en dat maakt het geluid van de plaat oprecht fijn om naar te luisteren. Gloria is geen makkelijk album dat je zo even opzet, maar een album waar je met een aandachtig oor naar moet luisteren. Het is een album waar religieuze teksten de overhand nemen, het Zeeuws-Vlaams accent je meeneemt op reis en na die reis van dik een half uur kom je weer terug. Nu al dé herfstplaat van 2014.