Noisy meets Rocstar & Bleephead

6e interview met Zeeuwse dj

Tekst: Noisy Lois ,

In het kader van het in kaart brengen van Zeeuwse DJs en producers, zal mademoiselle Noisy elke maand 2 Zeeuwse DJs en/of producers interviewen. Dit keer Rocstar & Bleephead

6e interview met Zeeuwse dj

Wie zijn Rocstar & Bleephead?
Ik heb het genoegen om 2 ’old-skool’ deejays te mogen interviewen, waarvan een mijn broer is en de ander mijn buurjongen van vroeger. En met old-skool bedoel ik deejays uit het bijna stenen dance tijdperk. Deejays die op jonge leeftijd de eerste raves in Nederland, Engeland en Belgie hebben meegemaakt.


Hoe is jullie liefde voor house ontstaan?
Rocstar: Het begon in 1988 in London (op bezoek bij Noisy die daar studeerde) toen ik een cassettetape kocht van Mr.Fingers. Ik was ongeveer 13 jaar en sindsdien helemaal verkocht van een TR-808 en een MC-202. Dat waren de geluiden die Mr. Fingers gebruikte. Bleephead, mijn beste vriend en buurjongen, kwam een jaar later mee naar London en daar kochten we een plaat genaamd Spawn – Infiltrator op het Canadese Plus8 label van Richie Hawtin en John Acquaviva. Dat was een plaat waarvan je de naald van je platenspeler helemaal op het einde van de groeven moest neerzetten in plaats van op het begin. Dat vonden we zo cool, dat we ook muziek wilde gaan maken en draaien.

Bleephead: Toen kwam ik Sjors tegen, die destijds lichtman was in de plaatselijke dorpsdiscotheek van Middelburg genaamd Stadsdanszaal, waar nu De Spot is gevestigd, en werden Rocstar en ik bij hem thuis uitgenodigd. Eenmaal daar aangekomen, bleek hij een enorme platencollectie te hebben uit het begin van de Detroit en Chicago house periode. Daarnaast had hij ook een TB-303 staan, waar DJ Pierre aka Phuture hun beroemdste track Acid Tracks in 1986, mee hebben gemaakt.
We hebben toen besloten om samen met Sjors techno te gaan maken. In diezelfde periode gingen we regelmatig naar platenzaken zoals Rhythm Import, Hotsound, Stad Den-Haag records en later Outland Records om vinyl te kopen.
We draaiden destijds regelmatig in de Carrousel in Middelburg, maar ook op verschillende houseparty’s in de Randstad.


Vertel eens in welke clubs kwamen jullie in die tijd?
Wij kwamen nauwelijks in clubs, want de leukste feesten waren toen op unieke locaties, waar nog nooit eerder feesten waren gegeven, zoals een villa in Rotterdam-Noord, waar Stacey Pullen, Derrick May draaiden tot bijvoorbeeld de Euromast en Piste-de-danse in Scheveningen. Als we dan toch een club moeten opnoemen, dan zeg ik Cafe d’Anvers in Antwerpen, waar Koenie, Steve Cop en Sven Van Hees draaiden op de extravagante Paradise party’s. Cafe d’Anvers bestaat dit jaar trouwens 20 jaar. En daarnaast de Roxy in Amsterdam, maar die is een tijd geleden in rook opgegaan.
 

Bleef het alleen bij draaien of hebben jullie ook nog muziek geproduceerd?
Bleephead: Ik ben met Sjors een formatie begonnen in 1992, genaamd 110 Volt Lovers. Wij maakten house en techno en hadden onze eigen stijl gecreëerd die wel verwant was met de Detroit stijl. We hebben toen verschillende malen opgetreden door het hele land. In 2003 hebben we de Zeeuwse popprijs gewonnen voor beste elektronische band.
Daarna ben ik gestopt met 110 Volt Lovers, puur omdat de uitdaging weg was. De interesse in die muziek was een beetje aan het wegkwijnen. We hadden alles al meegemaakt. De inspiratie was gewoon weg. Rocstar werkte alleen projectmatig mee aan 110 Volt Lovers, bv. aan de
X-mess releases, een compilatie van zelf uitgebrachte nummers.

Rocstar: Ik heb samen met Noisy net een nieuwe track gemaakt Arctic Disco, wat binnenkort op Beatport zal worden released.


Jullie zijn nu bezig met het ChampagNoise collectief en party organisatie, hoe is dat ontstaan?
Rocstar: Ik organiseerde A Taste Of Honey party’s in strandtenten, waar voornamelijk jazz werd gedraaid. In 2007 wilde ik mijn verjaardag in stijl vieren met gratis champagne op een feest in De Geere, waar ik zelf zou draaien samen met Bleephead en Noisy. Toen is de naam ChampagNoise geboren. De naam is geboren omdat we vreemde geluiden (noise) brachten in combinatie met champagne en stijl. Dat feest was zo’n enorm succes, dat we besloten om vaker ChampagNoise feestjes te gaan geven, met als gevolg dat we op Ibiza en Mozambique zijn terecht gekomen.
 

Waarin onderscheiden jullie jezelf?
Bleephead: Bij mij gaat het puur om de kwaliteit van de tracks die ik draai,alles moet kloppen van drums, bassline tot de synth-partijen. Er moet een bepaald gevoel over gebracht worden, iets dat je raakt tot in het binnenste van je ziel.

Rocstar: Het gaat ons niet om puur plaatjes aan elkaar te mixen, maar om een vibe over te brengen, om mensen met onze muziek in extase te krijgen. Wij zijn heel erg dansvloer gericht. Als we op een feest zijn, dan zijn we zelf ook heel kritisch naar de muziek toe die we daar horen. Wij vinden de combinatie van tracks en de muziekkeuze van de dj die de juiste sfeer creëert heel belangrijk.
Wij luisteren echt naar de artiesten die de muziek maken en niet naar de kunstjes die we er zelf mee kunnen maken. Eigenlijk heel tegenstrijdig met wat nu de maatstaf is. Wat dat betreft zijn we ouderwets bezig, ondanks dat we gebruik maken van de nieuwste technieken.


Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?
Onze toekomst is om in Zeeland internationale artiesten in Middelburg te laten komen, om een unieke vibe hier neer te zetten.
We willen talenten uit alle landen in de wereld hier naar toe krijgen, door middel van onze contacten. Dat zijn wellicht niet de bekendste namen, maar stuk voor stuk zijn ze in hun eigen land heel erg vooruitstrevend bezig.

Rocstar en Bleephead zullen 25 July 2009 draaien op Audio Autopsy in De Spot in Middelburg en op 8 Augustus in Bootleg dj Cafe in Rotterdam.

Voor verdere info check website:
ww.myspace.com/champagnoise