No Man’s Land is een vanuit Utrecht opgezette muziekconferentie die zich richt op jonge muziekprofessionals en muzikanten en die talentontwikkeling, productie en kennisoverdracht binnen de hiphop-, elektronische en popmuziek centraal stelt. De conferentie ondersteunt een nationaal netwerk van makers bij hun artistieke en professionele groei. Hoewel No Man’s Land zich primair richt op de Nederlandse en lokale (opkomende) scene, biedt de talk van Versluis juist een waardevol internationaal perspectief op het boeken en uitbouwen van talent.
De eerste uitverkochte zaal is binnen. En nu? Friendly Fire-boeker Age Versluis vertelt tijdens muziekconferentie No Man’s Land hoe je geld kunt verdienen met muziek maken en wat de volgende stap is op weg naar een professionele carrière.
Van slechte drummer tot internationale boeker
De carrière van Versluis begon in Harderwijk, waar hij naar eigen zeggen de slechtste drummer van het dorp was. Omdat het conservatorium geen optie was, besloot hij in de muziek te blijven door HKU music management te gaan studeren, de voorloper van wat nu onder andere bekend is als Kunst & Economie.
Zijn motivatie was helder: “Ik heb altijd wel meegekregen dat je carrière soms, als je geluk hebt, maakbaar is. En dat je geld kan verdienen aan dingen die je leuk vindt. En dat het dan niet zoals werk voelt.” Na op verschillende plekken ervaring op te doen bij podia, festivals en als vrijwilliger bij 3voor12 Arnhem-Nijmegen, is hij uiteindelijk gaan werken bij boekingsbureau Friendly Fire. Versluis: “Ik ben blijven plakken als stagiair van de eerste editie van Best Kept Secret.” Na zijn stage is Versluis van boekingsassistent doorgegroeid naar zijn huidige functie: hij is nu volledig verantwoordelijk voor alle buitenlandse boekingen en het festivalprogramma bij Friendly Fire.
Binnen Friendly Fire is hij deel van het driekoppige boekingsteam, samen met Pien Feith (hoofd Nederlandse boekingen) en Laurie van Ommen, die verantwoordelijk is voor de zogeheten Promoted Shows. Dit zijn shows die Friendly Fire zelf organiseert in de grootste zalen van Nederland, zoals de AFAS Live, Carré, het Concertgebouw of de Ziggo Dome.
Trends en ontwikkelingen
Binnen de muziekindustrie houdt Versluis zich bezig met thema’s als ticketprijzen ’waarom kost een concertje deze prijs en wie verdient eraan’ en het bevorderen van diversiteit, automatisering en inclusie in het bedrijf. Over dat laatste zegt hij: “We zijn aan het kijken hoe we veel standaard processen in ons werk kunnen automatiseren en makkelijker kunnen maken.” De zoektocht naar nieuwe acts gebeurt nog steeds via Soundcloud-links en showcase festivals. Versluis benadrukt dat het netwerk cruciaal is: ”Uiteindelijk gaat het erom dat we tips en aanraden krijgen van mensen met wie we al samenwerken.”
Hoewel Versluis zelf in Utrecht woont, zit het supporten van de Nederlandse (opkomende) scene niet primair in zijn takenpakket. Hij draagt bij door internationale acts naar Utrechtse zalen te brengen, "Ik wil buitenlandse acts laten zien dat Nederland meer is dan alleen Amsterdam." Uiteraard is hij een fan van lokale initiatieven, zoals Popronde.
De strategie van ‘Van kleine zaal naar grote podia’
Versluis doet samen met Anna Veenstra, senior muziekprogrammeur van de Melkweg, de talk ‘Van kleine zaal naar grote podia’. Dit panel is bedoeld voor artiesten die al hun eerste kaartjes verkopen, bijvoorbeeld bij een zaal als EKKO, en die benieuwd of klaar zijn voor de volgende stap.
De talk gaat niet over het regelen van een voorprogramma, maar kijkt juist verder: “Wij willen wat verder kijken dan die eerste stap. Het gaat over een baan maken als artiest en het punt bereiken waarop je van muziek kunt rondkomen.” De focus ligt op strategie en stappen om bijvoorbeeld de Pandora in TivoliVredenburg te bereiken, of uiteindelijk in de Melkweg te staan. Omdat Versluis voornamelijk gefocust is op internationale acts, biedt hij inzichten vanuit de internationale boekingswereld. Het is van belang te weten dat internationale boekingen anders in elkaar zitten en dat buitenlandse acts vaak een professionelere entourage hebben.
Hij benadrukt dat het panel openstaat voor concrete, specifieke vragen van het publiek. Ze zijn bereid in te gaan op diepgaande onderwerpen zoals: "Hoe kijken die buitenlandse acts dan naar Nederland? En wie bepaalt dan eigenlijk de ticketprijs?” Dit biedt artiesten de kans om direct in gesprek te gaan met twee topfiguren in de boekingswereld.
Een belangrijke tip die Versluis meegeeft aan beginnende artiesten in Nederland; ga naar shows waar boekers en managers rondlopen, en conferenties zoals ESNS bijwonen.
Voel jij je aangesproken voor de volgende stap? Bezoek dan de talk ‘Van kleine zalen naar grote podia’ op No Man’s Land.
Te doen: No Man’s Land 2025, woensdag 3 december 2025 @ Tivoli Vredenburg, Utrecht