Stem van een generatie, protestzanger of gewoon de denkwereld van Vic Willems? Na debuutalbum Doemdenker/Wonderkind verschijnt op 12 mei zijn tweede album Wachten Tot Het Fout Gaat. Als een soort zelfonderzoek puzzelt Vic voortdurend om woorden te geven aan zijn gedachten. Zo geeft hij de luisteraar een inkijkje in wat er zoal omgaat in zijn hoofd. Wij spraken met Vic over het zelfstandige maakproces, levenslessen en zijn zoektocht naar verbinding.

Gevoelens en gedachtespinsels in woorden onderbrengen, met het maken van muziek als dagboekfunctie. Daarin voelt Vic zich wel thuis. Maar het valt hem lastiger woorden te geven aan zijn eigen muziek. “Als je tien seconden van een liedje luistert, weet je veel meer dan wanneer je er een boek over leest. Het voelt altijd wel een beetje alternatief: niet echt mainstream. Maar het is vooral persoonlijk en intiem”, zo doet hij toch een poging. “Lekker schrijven” over wat hem bezighoudt, waardoor het een autobiografisch karakter krijgt en de scheidslijn met hem als persoon dun is. 

Knutselen aan bliepjes-muziek

Tijdens de pandemie knutselde Vic urenlang op zijn zolderkamer. Artiesten zaten allemaal in hetzelfde schuitje. “Ik schrijf nou eenmaal over wat me bezighoudt. Maar schrijven over wat iedereen al heeft gezegd, prikkelt mij niet. Dus dat clashte”, legt hij uit. Hierdoor werkte hij enkel nog met het instrumentale en verzamelde “rare bliepjes-muziek“. “Vanuit een electropop-basis kwamen er een jaar later pas wat teksten bij en konden het toch Vic Willems-liedjes worden.” Zo’n tweeënhalf jaar na het verschijnen van zijn debuutalbum Doemdenker/Wonderkind was daar een volledig zelf geproduceerd album. En dat is wat Wachten Tot Het Fout Gaat zo persoonlijk maakt: eigenlijk als een soort Do It Yourself-pakket. 

Niet een maar twee platen

Hoe dit zelfstandige maakproces hem beviel? Eigenlijk best goed. In zijn eentje en met vrienden kunnen produceren heeft voor hem als artiest veel meerwaarde gehad. “Je bent veel zelfvoorzienender. Voor mij als maker is het belangrijk dat ik niet steeds hoef te wachten. Zodra ik een idee heb, wil ik het gewoon gaan maken. Hierdoor kon ik echt mijn eigen visie loslaten op de sound.” Zonder al te veel vertaalslagen maakte hij dat wat er omging in zijn hoofd. Daarnaast gaf het hem meer creatieve ruimte, waardoor hij parallel aan Wachten Tot Het Fout Gaat een derde plaat wist te bundelen. Deze komt volgend jaar een keer uit, maar als tipje van de sluier geeft hij mee: “Het heeft wat nieuwe invloeden en andere arrangementkeuzes, zoals autotune. Dit maakt het op een bepaalde manier frisser en moderner. In geluidsontwikkeling net weer een stapje verder.”

Spanningsveld

“Veel van de thematiek van het album heeft te maken met afwachten en thuiszitten, of juist eropuit gaan en iets ondernemen. Het gaat tegelijkertijd ook over cynisme tegenover de meer positieve kijk op het leven.”  

Zo vertelt Vic over thematische tegenstellingen in de teksten van zijn muziek. Wachten Tot Het Fout Gaat geeft woordelijk de indruk dat het de negatieve kant van het verhaal behelst. Maar Vic ziet deze afwachtende houding meer als een beginpunt. De gelijknamige song is overigens ook letterlijk de eerste op de plaat. “Persoonlijk eindig ik juist bij de andere kant, bij het actieve en het optimistische. Maar het slaat vooral op het spanningsveld ertussen.” 

Levenslessen op verschillende niveaus 

Wachten Tot Het Fout Gaat is als een bundeling van levenslessen die Vic meeneemt uit de afgelopen jaren. “Deze leg ik in mijn muziek figuurlijk op tafel en vervolgens is het aan de luisteraar wat die daarmee doet. Want dat het iets uitdraagt is meer secundair: ik ben maar de verteller.” Maar hij beseft zich: “Met het nummer ‘Blijf Zacht’, in de gebiedende wijs, lijkt het alsof ik de luisteraar mee geef wat ze moet geloven of doen. Spreek ik mezelf dan tegen? Laat ik zeggen dat het een reminder is voor mezelf.” Vic voelt soms de druk om een dikkere huid te krijgen. “Er gaan gewoon dingen gebeuren in je leven die kut zijn en je gaat teleurgesteld zijn. De drang om minder invested te willen zijn, als coping mechanisme, ligt dan op de loer,” zo verklaart hij.  

Ook is ‘Blijf Zacht’ terug te brengen op maatschappelijk niveau: “Er wordt veel geroepen en vooral die algoritmes houden niet van nuance. Extreme kanten en spraakmakendheid. Maar zin om daarin mee te gaan, heb ik niet. Dan ben ik liever zacht en verfijnd en dan zien we wel met wie dat resoneert. Dat zijn waarschijnlijk mijn naasten.” 

Zoektocht naar verbinding

Wachten Tot Het Fout Gaat als plaat over de wereld en alle veranderingen die daarin gaande zijn, voelt voor Vic toch als een breed statement. “Natuurlijk verandert er veel in de wereld, maar misschien vinden die verschuivingen altijd plaats. Op dit album gaat het heel specifiek over de periode van mijn maakproces: corona, Trump, bosbranden en nog veel meer. Maar wat mij prikkelde was de tegenstelling dat zodra ik alleen thuis zit en ik het nieuws niet aanzet, het gewoon prima gaat. Al is er nog zoveel aan de hand.” 

Toch houdt Vic het liever dichter bij zijn persoonlijke ervaring in plaats van het grotere plaatje met politieke uitingen. “Doemdenker/Wonderkind was onder te brengen als coming of age, een zoektocht naar mijn identiteit en persoonlijkheid. Maar op deze plaat gaat het meer om hoe ik me verhoud tot de wereld en de mensen om me heen.” Volgens Vic is dit in essentie een zoektocht naar connectie: “Het is een manier van verwerking door voor jezelf iets op papier te zetten en je gedachten te ordenen. Met het uitbrengen van mijn muziek geef ik dit mee aan de wereld en dan wacht ik gewoon wat er terugkomt.” 

Los framework tijdens releaseshow

Ook de aanloop naar de releaseshow op 21 mei in TivoliVredenburg staat voor Vic in het teken van zoeken naar connectie. In dit geval met zijn band: een volledig nieuwe club van Utrechtse muzikanten. “Die samenkomst is nog onder constructie. Een-op-een vertalen vind ik niet interessant: ik wil alles echt live spelen, niet op een metronoom en niet met een backing track. Dat is een spannende uitdaging, die slaagt als we werken aan verbinding. Ja, we hebben de plaat en ik ben de verteller. Maar verder is het een heel los framework waarbinnen van alles mag gebeuren. Met een focus op spelplezier en muzikantschap werk ik toe naar een sfeer waarbij iedereen zich vrij voelt om zijn eigen stempel op de muziek te drukken.” 

Het album Wachten Tot Het Fout Gaat verschijnt op Excelsior Recordings en is vanaf 12 mei 2023 te beluisteren. 

Te zien: releaseshow Vic Willems, zondag 21 mei 2023 @ TivoliVredenburg