Een Utrechtse blueslegende, hiphopproducers, rappers en house-dj’s. Aan de Kanaalweg in Utrecht zit een plaats waar al deze mensen samenkomen. ‘Muzikale kruisbestuiving’ is waar het hier om draait en de mengelmoes van verschillende soorten artiesten benadrukt dat nog maar eens. Wij gingen langs op deze bijzondere plek en spraken met diverse artiesten over het belang van deze plek.

Het is een druilerige januaridag op de parkeerplaats langs de Kanaalweg. De wind waait hard en er zijn maar enkele auto’s te zien op het terrein. Bij de voordeur van het pand hangt een briefje met de huidige energieprijzen erop en de vraag of bezoekers de deur goed achter zich willen sluiten. Bij binnenkomst is een lange gang te zien, met aan beide kanten studio’s. ”Fantastisch om te zien hè, die samenkomst van creatieveling”, zegt meneer Jonkers. Meneer Jonkers vertelt dat hij ‘een soort conciërge’ van het pand is, die op zijn beurt dan weer gebruik mag maken van een werkruimte waarin hij verschillende soorten dingen maakt. 

Meneer Jonkers
In de werkkamer van Jonkers is een aantal projecten te zien: een stoel gemaakt kunstgras, een discolamp die werkt door middel van een trommel, eigen ontworpen sokken en nog veel meer. Op de achtergrond staat een rustgevend achtergrondmuziekje aan en er ligt een hond op de bank. Jonkers vertelt hier over de huurconstructie waar de artiesten mee te maken hebben: ‘Dit pand is anti-kraak, wat betekent dat het geen huur is maar beheer. Het grote verschil hierin is dat de hoofdbeheerder kan zeggen dat je er over een maand uit moet, bijvoorbeeld omdat de eigenaar van het pand er een andere bestemming voor heeft. Bewaakt & Bewoond is de organisatie die dit pand in beheer heeft gekregen en bepaalt wie er gebruik mogen maken van de ruimtes. 

Ook benadrukt Jonkers waarom de precieze locatie van het pand een beetje mysterieus is: “Dit hier is geen entiteit. Het is niet zoals bij De Munt dat je je als artiest registreert en onderdeel van dat geheel bent. Hier moet je alle studio’s los van elkaar zien. Als we de precieze locatie vermelden, lijkt het wel op zo’n entiteit.”

Meneer Jonkers

Alex Siegers
Verderop in de gang is de ruimte van Alex Siegers te vinden. Een echte Utrechtse blueslegende die al meer dan veertig jaar in het vak zit. Overal waar je in zijn studio kijkt, zijn trommels en drums te zien. Siegers zit zelf op zijn bank in de studio en achter hem hangen posters van zijn laatste plaat. Hij vertelt dat hij al ruim drie jaar aan de Kanaalweg zit. Net als de meeste artiesten is hij hier via via terecht gekomen. Naast dat Siegers zelf muziek maakt, geeft hij ook percussieworkshops in zijn ruimte. 

Siegers vertelt ook over zijn ervaringen om met allerlei verschillende artiesten in hetzelfde gebouw te zitten: “Dat is wel tof hoor. Stel dat je met iets bezig bent en hebt een vraag, dan loop je gewoon even bij elkaar naar binnen. Ik heb wel eens stukjes gedrumd bij anderen in de studio omdat ze dat nodig hadden. Een half jaar geleden kwamen er hier een paar dj’s in het gebouw langs. Ik ben toen met één van die jongens wat gaan maken. Zelf werk ik eigenlijk zelden met dj’s, dus dat zulke dingen hier kunnen gebeuren is het mooie van deze plek.”

Nesstybeats
De andere vleugel van het gebouw was vroeger van de Belastingdienst. “Hier gaf de Belastingdienst opleidingstrajecten aan zijn personeel”, vertelt Jonkers. Hier en daar zijn nog bordjes te zien van de Belastingdienst die aangeven wat voor soort ruimtes er hier zaten. Aan het einde van de gang staat een deur van een studio open. Deze ruimte is van producer en dj Ness, die werkt onder de naam Nesstybeats. “De stijl van mijn beats? Ik zou zeggen een beetje trap, een beetje club en een beetje old-school boombap. Ik probeer daar een mooi mengelmoesje van te maken. In februari breng ik ook een album uit waarin je dat goed kan horen.”

Ness zit zelf ongeveer een jaar in zijn studio aan de Kanaalweg en hij benadrukt hoe belangrijk dit soort plekken zijn voor independent muzikanten: “Ik had hiervoor een studio in Houten maar daar zaten geen andere artiesten, dus het was nogal moeilijk om met anderen te sparren. Vervolgens kwam corona, waardoor proberen te netwerken al helemaal een ramp werd. Toen ik de kans kreeg om hier te zitten, heb ik deze gelijk aangepakt. Het werkt echt een stuk fijner met allemaal lotgenoten om je heen.” Het gemak waarmee artiesten bij elkaar de studio in stappen om hulp te vragen mag wat Ness betreft nog wel wat meer worden. “Iedereen zit hier een beetje op zijn eigen eilandje. Met mijn aankomende album heb ik daar wel wat verandering proberen aan te geven. Ik heb contact gezocht met heel veel verschillende artiesten, ook binnen dit gebouw, om zo een soort manifest te maken van artiesten uit Utrecht. En dat dan ook nog eens op mijn eigen beats.”

Alex Siegers

Reazun
Richting de uitgang zit de studio van Ben Hartman, beter bekend als rapper en spoken-word artist Reazun. Binnen zitten een mannetje of vijf met elkaar te jammen en bespreken ze de uitbundige kerstborrel die ze tijdens de vakantie hadden. Reazun zet zich veel in voor de plek waar hij zit, omdat hij het belangrijk vindt om te erkennen dat Utrecht een ‘bruisende golf’ aan muzikaal talent heeft. Waar meneer Jonkers het aanspreekpunt is voor het beheer van het pand is Reazun dit op het muzikale gebied voor de artiesten. Zelf zegt hij dat hij probeert om een verbinder te zijn door met iedereen te praten en kijken hoe iedereen elkaar kan helpen aan de Kanaalweg. 

”De gemeente doet te weinig voor de culturele sector in Utrecht“, stelt Reazun. “Het belang van dit soort plekken is zo groot. Locaties als deze zijn essentieel om mooie kunst te laten ontstaan en dat is belangrijk voor de stad. Wij vinden dat allemaal vrij logisch, maar ik heb toch het idee dat de gemeente dit zich niet helemaal realiseert. Ook op muzikaal gebied zijn dit soort plekken super belangrijk. We hebben hier in het gebouw blueslegendes, hiphopproducers, houseproducers, rappers en ga zo maar door. Die muzikale kruisbestuiving heb je niet als je in je eentje in een enorme studio zit.”

Nesstybeats

E-Vers
In dezelfde ruimte is op dat moment ook singer-songwriter E-Vers aanwezig. Zijn muziek bevat veel reggae en Doe Maar-achtige invloeden en zegt daarom met Reazun in contact te zijn gekomen: “Dat hoor je ook heel erg terug in zijn muziek,” aldus Reazun. E-Vers beschrijft de eerste indruk die het gebouw op hem achter heeft gelaten: ‘De eerste keer dat ik hier kwam, voelde ik me gelijk helemaal thuis. Je bent omringd door mede-creatievelingen en dat maakt samenwerken zo makkelijk hier. Het heeft wel wat weg van een buurthuis, je kunt hier altijd langskomen. Zelf heb ik hier geen studio, maar ik ben hier vaak te vinden.’ Tot slot kondigen E-Vers en Reazun aan dat ze binnenkort met een samenwerking komen: “‘Blijf iets langer’ heet het nummer. Het is eigenlijk het tegenovergestelde van Hazes die zingt dat het de hoogste tijd is. ‘Blijf iets langer’ is juist een aanmoediging om nog een drankje te nemen en een dansje te doen.” Met een grote lach op zijn gezicht maakt hij bekend dat de track op 20 januari uitkomt. 

Buiten is het in de tussentijd alsmaar harder gaan regenen en er zijn nog steeds weinig mensen te bekennen. Het grauwe weer slaat echter een enorm contrast met de warme, creatieve sfeer die binnen hangt: vanaf de parkeerplaats zijn de mannen in de studio van Reazun nog ver te horen.