“Wat goed is, komt snel” luidt het cliché, maar soms zijn die ook gewoon waar. In maart 2021 kon je op deze site lezen over de vorige plaat van Wesenwille, ‘II: A Material God’ en toen werd al voorspeld dat Wesenwille hiermee zou doorstoten tot de eredivisie van de Nederlandse black metal. En dat bleek aardig te kloppen, want Wesenwille is niet langer die andere band van muzikanten die in Grafjammer, Verval of Bodyfarm spelen. Wesenwille werd beloond met een optreden op Roadburn, weliswaar de streaming-editie zonder publiek van vorig jaar, maar de show was indrukwekkend genoeg om dit voorjaar als live-album uit te brengen. Geen geringe prestatie als je bedenkt dat de afgelopen jaren honderden bands op Roadburn hebben gespeeld en er jaarlijks maar een handjevol ‘Live at Roadburn’ albums verschijnen.
Het wordt afgezaagd om iedere keer weer te beginnen over de ongekende creatieve fase waarin Utrechtse black metalbands zich momenteel bevinden, maar feit is dat er aan deze periode maar geen einde lijkt te komen. Ook 2022 is weer een topjaar met in april een nieuwe plaat van Terzij de Horde en nu, amper anderhalf jaar na het vorige album, is daar ook de derde langspeler van Wesenwille, getiteld ‘III: The Great Light Above’.
En nu, weer een half jaar later is daar weer een nieuwe ‘full length’. Zanger, gitarist, songwriter en bandleider Ruben Schmidt weet van doorpakken. In augustus kregen we een eerste voorproefje met de single ‘Revelation Of The Construct’ en daar was al te horen dat Wesenwille niet op safe speelt, maar duidelijk de muzikale grenzen durft te verleggen. Deze observatie blijft kaarsrecht overeind na beluistering van het volledige nieuwe album. Check bijvoorbeeld het tweede nummer, ‘Transformation’. Dit is gewoon een mokerharde sludge track, waar een band als Amenra of Cult of Luna zich niet voor zou schamen. Vervolgens lijkt ‘The Legacy of Giants’ in dezelfde beukende doomsfeer door te gaan tot een moment dat de vraag gerechtvaardigd is of je dit wel black metal kunt noemen. Maar in de tweede helft wordt het gaspedaal toch weer even ingetrapt en steken de kenmerkende hoge gitaarmelodieën weer de kop op. Een prachtig opgebouwd kunstwerkje van dik acht minuten.
Opvallend is dat lange en korte liedjes elkaar afwisselen. Zo klokt het ook weer lekker logge ‘Trinity’ nog geen vier minuten, maar het daaropvolgende ‘Our Sole Illuminator’ gaat dan weer dik over de negen minuten heen. Ook hier weer mooie gelaagdheid, want begint als een typisch hogesnelheids black metalliedje, met veel dubbele bassdrums, blastbeats en gierende gitaren, gaat over in een ingetogen, atmosferische passage, waarvoor Schmidt zelfs de cello tevoorschijn haalt. Dan weer een stukje sludgen en zelfs een ‘old school’ gitaarsolo, om vervolgens te eindigen zoals het nummer begon: in de hoogste versnelling. ‘Eclipse’ is met amper 3 minuten de kortste track, maar eigenlijk meer een instrumentaal intro van het slotstuk ‘The Specular Gaze’, waarin Wesenwille weer 7 minuten lekker varieert met snel en langzaam.
Wesenwille heeft er duidelijk niet voor gekozen om een plaat te maken die in het verlengde ligt van het alom gewaardeerde tweede album. ‘III: The Great Light Above’ heeft een eigen kenmerkende stijl en sfeer, meer sludge/post-hardcore invloeden en wat minder de death metal, die op ‘II: A Material God’ doorklonk. Niettemin wordt er weer een prima album afgeleverd, waarmee Wesenwille zijn positie als één van de vaandeldragers van de Utrechtse black metal consolideert. En in tegenstelling tot 2021, kunnen we Wesenwille ook weer wat vaker live aan het werk zien, zoals op 18 december in TivoliVredenburg tijdens Doomstad XL, waar ook stadgenoten Terzij De Horde, Laster en Verwoed acte de présence geven.
Te horen: het nieuwe album van Wesenwille, III: The Great Light Above is sinds eind oktober verkrijgbaar via Les Acteurs De L’Ombre Productions en te beluisteren via Spotify of Bandcamp.