Festival Le Guess Who? lanceerde dit jaar het gratis stadsfestival U? U? is deels een bundeling van bestaande satelliet programma’s zoals Lombok festival en Le Mini Who? maar ook meer dan dat. We bezochten enkele onderdelen van het programma op zaterdag 13 en zondag 14 november.

De zaterdag na het bekend worden van de nieuwe coronamaatregelen is er één van bewondering, enthousiasme en onzekerheid. Bewondering voor het Le Guess Who?-team, dat in een paar uur tijd het hele avondprogramma naar de middag heeft geschoven. Enthousiasme omdat het festival, dat in eerste instantie halverwege doorgeknipt leek te worden, toch door kan gaan. En onzekerheid omdat we ons afvragen wat de overlap tussen Le Guess Who? en U? voor beide festivals zal betekenen. Zouden mensen die normaal gesproken overdag U? bezoeken nu niet meer gaan? Of heeft meer festivalbezoekers op straat juist een positief effect? En ook voor onze verslaggevers betekent het keuzes maken tussen Le Guess Who? en U?

We zien vooral hoe iedereen zich knap aanpast aan de veranderende omstandigheden: de acts, bezoekers en organisatoren omarmen de nieuwe situatie, maken er het beste van en laten hun humeur én de zin in het festival er niet door verpesten. In het achterhoofd speelt wellicht mee dat het allemaal ook heel anders uit had kunnen pakken. Op zaterdag bezochten we optredens in Studio Patrick, Koffie Leute en De Utrechtse Boekenbar.

Druk op de 'open-knop' om de afzonderlijke verslagen te bekijken.

Op vrijdagavond klonk Stefan Breuer – organisator en muzikant van dit kleine minifestival in zijn eigen oefenruimte Studio Patrick – hoorbaar teleurgesteld op social media. Wie zou er nog langskomen bij de toch enigszins afgelegen en verstopte locatie aan de Europalaan? Zeker nu in het centrum het reguliere programma noodgedwongen tegelijk speelde? Was alle moeite en planning voor niks? De vraag wordt iets voor twaalven beantwoord als er een lange rij voor de ingang staat om te mogen kijken bij zijn eigen rockband Combo Qazam. Een rij waarvan een groot deel van de mensen weer wordt weggestuurd, want door de capaciteit van maximaal 25 mensen kunnen zij niet naar binnen.

De bezoekers moeten overigens iets langer wachten voor de eerste show. Vijf minuten voor het begin komt er nog iemand met een noodvaart aanfietsen. Een lachende Breuer laat hem door en vertelt de wachtenden dat dit de geluidsman is en dat ze daarom een paar minuten later beginnen. Combo Qazam speelt een loeiharde set met voornamelijk nieuwe tracks, vol krautrock, een vleugje reggae, wereldmuziek en noiserock. Het publiek is klaarwakker en alle twijfel is weg geblazen. Ja, dit wordt toch een gezellige middag en die rij? Die blijft er bij de meeste acts lekker staan!

De lucky few zien vanmiddag een programma van uitersten. Breuer speelt zelf twee keer en doet dat beide keren knalhard en met veel overgave: eerst met het al aangehaalde Combo Qazam en later de etherische dreampop meets noise van Howart, met zijn vrouw Anneke en voor het eerst de toevoeging van saxofoon. Aan de rustige kant van het programma hebben we bijvoorbeeld de eigenzinnig ritmische singer-songwriter Mevrouw Tamara met contrabas en gitaar. Ook het normaliter stevig door dreunende Homemade Empire houdt het vandaag bij een intieme liedjesset, slechts zijn zang en gitaar. Tussen de shows door is het goed pozen op de markt voor Vechtclub XL of in brewpub De Kromme Haring, ook de brouwers van het officiële festivalbier Yuzu Pale Ale.

Combo Qazam

Mevrouw Tamara

Lekker to-the-point zijn de nummers van de Utrechtse veteranen van Paranoid State. De punknummers denderen in sneltreinvaart over ons heen. Voor en na Paranoid State dus twee artiesten die zichzelf enkel op de elektrische gitaar begeleiden (wel zo handig voor het ombouwen lijkt ons). Net als de melancholische liedjes van Homemade Empire bevalt de dromerige indiefolk van Immen ons uitermate. De presentatie van beide solo-performers is bepaald schuchter te noemen, maar het publiek laat met gemeend applaus en enkele prijzende opmerkingen weten dat daar geen enkele reden voor is.

Homemade Empire

Paranoid State

Tussendoor gaan we even naar Vechtclub XL voor het optreden van Shoko Igarashi. De Japanse wordt bijgestaan door een toetsenist en samen spelen ze een lekker maffe portie city-pop. Dansbaar en vrolijk met allerlei bliepjes en blopjes die in de vroege jaren '80 vast heel futuristisch klonken en die nu een fijn bedje zijn voor Shoko om overheen te soleren op sopraan saxofoon, dwarsfluit en vooral op een grote elektrische blokfluit (of is het soms een elektronische sopraan saxofoon? Geen idee). Een saxofoonsolo schuurt op een gegeven moment wel héél dicht tegen Kenny G-territorium aan, maar dat mag verder de pret niet drukken: in Transwijk is het tijdens U? al met al buitengewoon goed vertoeven.

Shoko Igarashi

De middag in Studio Patrick wordt afgesloten door de Utrechtse slowcore veteranen The Fire Harvest. Hun bezwerende muziek is altijd fijn en lijkt in de eigen oefenruimte nog wat meer lading te krijgen dan normaal. Maar wat deze middag vooral zo bijzonder maakt is de wil, het plezier en de dankbaarheid. Het plezier van Breuer, die tussen al het geregel door altijd tijd heeft voor een praatje en uitgebreid het publiek bedankt voor het komen. Het plezier van de acts, om er te mogen staan op deze lekker intieme locatie. Het plezier van het publiek, het mag nog en het kan nog! Genieten!

Koffie Leute staat vandaag helemaal in het teken van cassettes. De drie optredens zijn gecureerd door labels die hun muziek (gedeeltelijk) op tape uitbrengen en er is een speciale cassettemarkt, in aanvulling op het ruime assortiment dat de koffiezaak/platenshop zelf al heeft.

Voor een behoorlijk volle ruimte begint de middag met Ayman Maas, die door het Haarlemse label Geertruida wordt gepresenteerd. Ayman Maas is een duoproject van Joey van der Kaaij en Nuno Monteiro, maar vandaag zien we slechts één van de bandleden. Met elektronica, toetsen, subtiele beats en Nederlandstalige teksten creëert hij een eclectisch geluid dat goed past bij een rustige start van de dag. De tweede act van de dag is het Utrechtse improvisatie noise collectief Lärmschutz. Ze presenteren hun stuk Nonsense Notes, dat we een tijdje geleden ook al zagen op minifestival Het Geluidschap.

Ayman Maas

Lärmschutz

De middag in Koffie Leute wordt afgesloten door de Eindhovense eenmansformatie ZALM, gepresenteerd door Barreuh Records. ZALM spreekt zich uit tegen de zelfgenoegzaamheid en idioterie in de huidige maatschappij, maar doet dat op een grappige manier. Zijn show is een mix van muziek en comedy. Dat laatste wordt nog versterkt door zijn Engelse toelichting (“My English is really bad …”) tussen de nummers door, speciaal voor de twee (!) buitenlandse bezoekers. Ieder nummer start met een korte soundbite van een TV- of radioprogramma zoals bijvoorbeeld Rutte’s befaamde ‘Nederland is een ontzettend gaaf land’ uitspraak, en reacties daarop, maar ook fragmenten uit de rijdende rechter of passie in de polder. Ook dan doet ZALM een grappige poging om de buitenlandse gasten duidelijk te maken waar het over gaat.

ZALM

ZALM

Na de soundbite komt een super korte, felle grunt of harde scream. Door de uitersten tussen de uitspraak en de grunt wil ZALM misschien laten zien hoe raar sommige van die uitspraken zijn. De ‘liedjes’ variëren zo tussen de 10 seconden en 1 minuut, wat een goede lengte blijkt om je punt te maken. “Vizier op Links heeft nog steeds geen aandacht besteed aan mij, dan doe ik toch wat verkeerd”, laat ZALM ergens halverwege zijn set enigszins teleurgesteld weten. Misschien dat hij door dit optreden tijdens een ‘linkse hobby’ nu wel op het netvlies van VOL komt te staan.

Cassettemarkt

In De Utrechtse Boekenbar presenteren illustrator Floor van het Nederend en muziekduo Wanderwelle de graphic novel De duizendpoot, die begin oktober is verschenen. Onderdeel van de presentatie is een live set van Wanderwelle in de kelder van de Boekenbar. Wanderwelle speelt hun laatste album ‘All Hands Bury The Cliffs At Sea’. De nummers zijn vooral ambient soundscapes, gemaakt met ondere anderen een laptop, analoge synthesizer, effecten en een elektrische gitaar die met een strijkstok wordt bespeeld. Ook gebruiken ze een glazen plaat, waaraan een microfoon is verbonden en die met allerlei ‘pennen’ en bundels ijzerdraad wordt bespeeld. Die geluiden worden vervolgens gesampled en weer bewerkt met effecten.

Wanderwelle

Wanderwelle

Het duo is super gefocust en kijkt elkaar nauwelijks aan. Desondanks mengen de geluiden mooi tot een samenhangend geheel. In de donkere, intieme kelder, waar je door de openstaande deur de sloepen langzaam door de Vaartsche Rijn ziet varen, is het een fijn en welkom rustmoment tijdens de hectiek die een festival als dit met zoveel muzikale prikkels ook kan zijn.


Gezien: Studio Patrick, Koffie Leute en De Utrechtse Boekenbar tijdens de zaterdag van U?, zaterdag 13 november 2021 @ diverse locaties

Hieronder vind je de volledige fotoreeks.