Het is alsof de zon speciaal even doorbreekt wanneer we Aafke ontmoeten op de picknickbanken in De Stadstuin. De kleurrijke verschijning trekt vluchtig haar jas uit, waarna ze al snel in geuren en kleuren begint te vertellen over haar afgelopen jaar. Het is een rollercoaster geweest die diepe dalen heeft gekend, maar zangeres Aafke Romeijn is terug, en niet met lege handen. Op haar nieuwe album Godzilla geeft ze ons een inkijkje in het leven met een depressie.

Haar nieuwe album, dat op 4 juni verschijnt, bevat zeven nummers, waarvan de single 'Zelf' al eerder werd gereleaset. "Ik begon vorig jaar, in maart of april toen de lockdown begon, met het schrijven van dit album", vertelt Aafke. Eerder dit jaar bracht ze haar dichtbundel Leegstand uit, waar ze inspiratie uit haalde voor haar nieuwe album: "de thematiek van Godzilla komt erg overeen met Leegstand. Het gaat over depressie en de leuke en minder leuke kanten van het leven met een depressie. Ik heb bijvoorbeeld bepaalde dichtstukken omgezet naar songteksten", aldus Romeijn.

Ze schreef dan ook nog nooit een album dat zó persoonlijk is. Waar komt die omslag vandaan? "Al mijn albums tot nu toe waren conceptalbums die over anderen gingen. Ik schreef eigenlijk heel erg weinig over mezelf maar ik ben in 2019 en 2020 door een hele heftige depressie heen gegaan. Toen ik vorig jaar begon met schrijven voelde het raar om ditmaal niet over mezelf te schrijven, want die depressie is toch erg aanwezig en iedereen weet ervan. Ook op sociale media heb ik het er veel over, dus het leek me logisch om dat ook te weerspiegelen in mijn nummers."

Met Godzilla lijkt het alsof er een nieuwe muzikale weg wordt ingeslagen en dat persoonlijke kan even wennen zijn. Hoe is het om jezelf ineens zo bloot te geven? "Ik moet zeggen dat het wel bevalt. Het maakt het veel makkelijker om de nummers geloofwaardig te brengen. Ik hoef me veel minder in te leven. Op sommige momenten is het echter wel vervelend, dan vind ik het fijn om afstand te nemen en niet de hele tijd bezig te zijn met mezelf tijdens een optreden. Dat gaat met dit album wat moeilijker." Over het vertrouwen en de steun van haar luisteraars hoeft Romeijn zich in ieder geval geen zorgen te maken. Aafke vertelt: "Ik merk dat wanneer ik over depressie praat of schrijf dat ik heel veel reacties krijg van mensen die zich erin herkennen en die zeggen; ‘wat fijn dat je hierover schrijft, ik denk hetzelfde maar ik kan het niet verwoorden.’ Het kan zijn dat ze zelf depressief zijn, maar ook dat ze in hun omgeving iemand hebben die depressief is, die ze daardoor beter leren begrijpen. Dat is eigenlijk de enige reden dat ik hierover blijf schrijven, er is blijkbaar écht behoefte aan."

Dat is eigenlijk de enige reden dat ik hierover blijf schrijven, er is
blijkbaar écht behoefte aan.

Aafke Romeijn

Voor de productie van Godzilla werkte ze voor het eerst samen met een producer. Wat had dat voor invloed op de nummers? "Ik merkte bij mijn vorige albums dat ik me erg snel verveel als ik mijn eigen nummers schrijf en dat het een soort mozaïek wordt van diverse muziekstijlen. Het varieert van heel akoestisch tot dikke techno knallers en alles ertussenin. Bij het maken van dit album merkte ik dat ik heel graag één lijn wilde aanbrengen in de productie, en daarom zit er nu meer samenhang in, ten opzichte van mijn vorige albums. De nummers op het album heb ik zelf geschreven maar daarna heb ik ze naar de producer gestuurd en hij heeft er een soort productiesaus overheen gegooid", vertelt Romeijn.

Of dit album te typeren is tot één genre? Dat zeker niet: "Ik hoor zelf nooit welke stijl mijn muziek is. Als ik naar mijn eigen muziek luister dan hoor ik het schrijfproces en wat ik het afgelopen jaar geluisterd heb, maar tot een genre is het niet te typeren. Als ik het toch moest omschrijven dan zou ik zeggen, Nederlandstalige indie electro. Maar het is véél diverser dan dat."

Gewenning
Corona is inmiddels al langer dan een jaar onder ons. Hoe gaat het nu met de muzikante? "Het gaat nu al een jaar best wel goed. Je leeft wel altijd met een soort van angst dat het terugkomt en ik heb nog steeds wel slechte dagen soms. Je bent er nooit in één keer helemaal vanaf, denk ik." In een jaar is er een hoop veranderd, maar toch gaan dingen ook wennen. Hoe ging jij om met het feit dat je ineens niet meer kon optreden? "Toen de lockdown begon was het voor mij een best heftige klap, ik denk omdat ik het allemaal niet zag aankomen. Ik merk dat ik er nu gewoon aan gewend ben, en er haast vrede mee heb. Ik verheug me bijna niet op meer op shows omdat ik denk; ‘eerst maar zien of het doorgaat.’ Gisteren werd aangekondigd dat in België in juni weer gespeeld mag worden, en ik merkte dat ik daar echt van schrok. Ik kijk er zeker naar uit, maar het is even wennen, als een grote trein die al een jaar niet heeft gereden. Die is een beetje roestig geworden", vertelt Aafke.

Ze kijkt af en toe om zich heen, naar de kleurige vlaggetjes op het zonnige terras, en naar haar handen. Als het dan toch eindelijk zo ver is, wat kunnen we dan verwachten? Aafke lacht. "Het grappige is, eind 2019 heb ik een paar hele fijne shows gedaan. Dat zou het begin zijn van een tour die in het voorjaar zou plaatsvinden, die dus werd afgelast door corona. Toen heb ik onder andere ook in Paradiso gespeeld en dat was echt een hele leuke ervaring. Ik ga nu met diezelfde mensen weer op tour, onder andere met mijn man die gitaar speelt, en met een bassist en geluidstechnicus. Daar kijk ik enorm naar uit."

Een nieuw album betekent nieuwe nummers, en dat is nog wel even wennen voor de muzikante. "Nu de shows er weer aan lijken te komen moet ik de nieuwe nummers echt voor het eerst gaan spelen. Ik maak mijn nummers altijd helemaal in de computer en pas als ik ga spelen gaan we het vertalen naar een liveoptreden. Sommige nummers zullen echt klinken als op de plaat, en sommigen zullen een totaal ander arrangement worden. Omdat ik dat leuk vind. Dansbaar en met een traan, de twee dingen die meestal gebeuren tijdens mijn shows. Dat vind ik allebei echt te gek."

Contact houden met je luisteraars en fans kan tijdens corona een lastige opgave zijn. Hoe heb jij dit beleefd? Aafke vertelt: "Ik houd regelmatig Instagram live sessies met luisteraars, zodat ik ook echt met ze kan praten. Dan krijg ik toch nog een beetje een idee wie er naar mijn muziek luisteren. Ik ben gewoon allemaal manieren gaan zoeken om contact te onderhouden met ze. Op een gegeven moment ging ik tijdens livestreams tarotkaarten leggen, dan konden ze mij een vraag stellen en dan ging ik een kaart trekken. Als ze dan een date hadden en ze wilden weten hoe het zou gaan, en dan vroeg ik achteraf nog hoe het was gegaan."

Godzilla is anders dan wat we van Romeijn. Denkt ze dat we meer van deze Aafke gaan zien? "Het schrijven over iets persoonlijks bevalt me wel heel erg goed, maar het ligt natuurlijk aan hoe lang ik echt iets te vertellen heb. Wanneer het goed met mij gaat, is het niet zo spannend en dan wordt het al heel snel saai. Wat ik wel heel graag wil blijven doen is samenwerken met producers. Echt andere mensen binnenlaten in mijn proces, om toch nieuwe dingen te kunnen leren."

Hoe kunnen we het écht lekker laten klinken? Die vraag stelde Romeijn zich voorheen nooit af. "Bij mij is het gewoon, akkoorden schrijven, klaar." Toch werkte ze aan Godzilla met producer Chris Kos. "Hij komt van oorsprong uit de reclamewereld en hij is erg ervaren op het vlak van commercials en sound design. Zo kijkt hij op een veel commerciëlere en praktische manier naar de nummers. Ik schrijf soms nummers die totaal van de hak op de tak gaan, en hij kijkt er wat praktischer naar. Hoe kunnen we het makkelijker beluisterbaar, en beter behapbaar maken?" Fotograaf Mirel haakt in. "Maar wil je wel dat het behapbaar is?" Daar denkt Aafke even over na. "Soms wel, soms niet. M is in 2019 uitgekomen en toen wilde ik dat nadrukkelijk niet. Toen heb ik echt alles zelf geproduceerd, van het begin tot het einde. Bijzondere samples, rare teksten en gedichten er doorheen, wat ik heel erg leuk vond om te doen. Bij Godzilla vond ik het wel erg leuk om de muziek die ik zelf geschreven heb, in een ander daglicht te horen. Ik ben vaker naar mijn eigen nummers gaan luisteren. Normaal, wanneer ik mijn nummers heb geschreven heb ik ze zó vaak gehoord dat ik ze nooit meer luister. Omdat iemand anders er nu nog aan gewerkt heeft kan ik er veel meer van genieten."

Het album van Aafke Romeijn is op 4 juni uitgekomen en is hier te beluisteren.