Iets meer dan twee weken geleden verscheen M, het nieuwe album van Aafke Romeijn. We hebben er al even naar kunnen luisteren en in een interview met ons heeft Romeijn er ook al wat over verteld. Beiden maakten nieuwsgierig naar hoe dat live uit zou pakken.

Na het eerste nummer van de show, ‘Proloog’, neemt Aafke Romeijn even de tijd om de bezoekers welkom te heten. De laatste keer dat ze hier in EKKO stond was ongeveer drie jaar geleden vertelt ze (het was iets meer, red.) en was ze hoogzwanger. Daarna is ze er even tussenuit geweest. Hier weer staan is spannend zegt ze, maar voelt goed: “Ik ga soms weg, maar kom altijd weer terug, zeker als het muziek maken betreft”. In die drie jaar is er behoorlijk wat veranderd. Een groot deel van die nieuwe dingen zien we vanavond terug in deze releaseshow.

Nieuw album M
De aanleiding voor deze show is Romeijn’s nieuwe album M dat geïnspireerd is door haar gelijknamige debuutroman, die een jaar geleden verscheen. “Tijdens het schrijven van het boek zag ik dat ik een hele nieuwe wereld had gecreëerd en daar was ik nog lang niet klaar mee. Zeker nadat ik er zoveel tijd in had gestoken”, vertelde Romeijn onlangs tegen ons. “Toen ik daarna een album wilde gaan maken, wist ik al snel dat ik een album in diezelfde wereld wilde maken.”

Veranderde status
Ten tijde van de vorige plaat was Romeijn al een bekende twitteraar en schrijver van lange journalistieke artikelen. Inmiddels heeft ze haar eerste roman M uitgebracht, is ze voor BAM -  de beroepsvereniging voor amateurmuzikanten - super actief voor en met Europese wetgeving en zit ze regelmatig in talk- of nieuwsshows op radio en TV. Twitter is echter nog steeds haar belangrijkste platform waarop ze op geheel eigen wijze opinies, twijfels en nieuwtjes deelt. De zaal van EKKO is dan ook een halve twitter meetup.

Andere sound, nieuwe show
M is Romeijn’s vierde album en alle vier klinken ze anders. Haar debuut bevat nog Engelstalige pianoballads maar inmiddels maakt ze Nederlandstalige upbeat electropop. M is het meest afwisselende album tot nu toe, waarop Romeijn veel aspecten van haar brede muzikale interesse een plekje heeft gegeven. “Ik luister vooral hiphop en electro, maar ook noise en metal”, lichtte ze dat eerder toe. “Als ik een album uitbreng, voelt het altijd alsof ik één richting moet kiezen; anders kunnen mensen het niet plaatsen. Nu ik zelf produceerde en het echt voor mezelf deed omdat ik het leuk vond, had ik echter de gedachte van: ‘fuck it. Ik ga gewoon al die dingen in één plaat steken.’” Het is dan ook heel passend dat de reguliere set van vanavond eindigt met ‘10.20’, het nummer waarin dat alles samenkomt.

Binnen die variatie is electropop de kern van de nieuwe plaat. Voor de liveshow is dat lastiger dan het op het eerste gezicht lijkt. Het instarten van een nieuwe beat is relatief makkelijk en een nummer vanaf de laptop laten spelen en daar overheen zingen geeft meer ruimte om op het podium te bewegen. De wisselingen tussen toetsen en samplepad, de rol als performer en de timing met de andere muzikanten worden er echter niet per se makkelijker door. Een foutje is snel gemaakt, zeker wanneer je dit voor de eerste keer live doet. De zenuwen die Romeijn van tevoren had zijn dan ook te begrijpen. Alle bandleden zijn echter gefocussed en vooral Bram Ieven ziet er ontspannen uit. 

Nieuwe band
Ook is er een nieuwe band, hoewel band misschien niet helemaal het goede woord is. De muzikante Aafke Romeijn zijn primair Aafke zelf en haar (muzikale) partner Bram Ieven. “Bram is er altijd”, zegt ze ergens tijdens de show. En ook vanavond speelt hij op gitaar en toetsen in bijna alle nummers een rol. Bassist Hidde Roorda en altvioliste Rani Kumar (er is geen live drummer meer) komen voor een aantal nummers het podium op en hebben dan een belangrijke rol. Maar het draait om Aafke Romeijn. Een aantal liedjes doet ze ook helemaal alleen. Eén van de hoogtepunten met de volledige band is ‘Ameland’, het nummer waarop Spinvis zingt. Ook de cover van Noordkaap’s ‘Een Heel Klein Beetje Oorlog’ krijgt een mooie live uitvoering.

Vrije rol
Hiermee komen we meteen bij misschien wel de belangrijkste verandering. De vorige keren dat we Aafke Romeijn zagen zat ze vooral achter haar vertrouwde elektrische piano. Het nieuwe geluid en de nieuwe show met veel elektronica vragen aan de ene kant meer van haar maar geven ook de vrijheid om los te komen van die instrumenten. Vanavond zien we misschien wel voor het eerste Aafke Romeijn in de rol van performer. Voorbeelden daarvan zijn het stukje spoken word dat ze doet, in een liedje dat ze helemaal alleen en staand achter de microfoon zingt en in ‘Afstandsbediening’ dat een een hiphop-achtige uitvoering krijgt. In die rol komen de ervaringen van de laatste jaren op een mooie manier samen. Romeijn is even weg geweest, om sterker terug te komen. 

Gezien: releaseshow Aafke Romeijn, vrijdag 31 mei 2019 @ EKKO