Met Ziggy Splynt tourden we in december twee weken in Engeland en Schotland, precies in de tijd dat de stemming over het vertrouwen in Theresa May in volle gang was. Merkten wij als tourende band iets van de Brexit in Engeland? Of gaan we daar nog iets van merken? We vroegen het de mensen op straat. Nou nee, niet op straat, maar wel aan de mensen waar we mee werkten, bij couchsurften of aan de verkregen fans.
Eén ding is zeker: zoals we nu touren, zou met een no-deal Brexit niet mogelijk zijn. Als we bij Calais door de douane gaan, checken ze onze aanhanger voor illegale immigranten, maar voor de rest vragen ze alleen wat we hier komen doen. “We zijn een band en we zijn op tour”, antwoorden wij, waarna de douane zegt: “Ah oké, rij maar door”. Dit alles in het Engels dan, hè. Zo makkelijk is het. We worden niet gecontroleerd op werkvisum. En je hebt in no-time de oversteek gemaakt. Bij een no-deal Brexit, of later in een wel-deal Brexit moet je werkvisa gaan aanvragen en betalen om überhaupt te mogen spelen voor geld in Engeland. Maar goed, moving on.
De pond was aardig gevallen in de tijd tussen onze vorige tour in oktober 2017 en december 2018. Alles was dus relatief goedkoper voor ons, maar de gages waren ook minder waard. Over het algemeen hebben we tijdens de tour maar één mening gehoord: ‘Brexit is belachelijk’. Nou werden we ook aardig tegen de Brexit geïndoctrineerd door de enige cd die we bij ons hadden (mijn auto heeft geen AUX) waarover we het eens konden worden om te luisteren. Die dus ook zeker vijftig keer gedraaid is tijdens de hele tour: Joy as an Act of Resistance van Idles.
(Tekst loop door onder de foto’s)