Binnenkort vindt in Kytopia de ‘Marguerita Recordings All-Star party’ plaats met als gegadigden Dexter Klakson, Dumb and Dumber, Sjamsoedin en Cosmic Force. Rondom Marguerita, het electro-label dat Ben Spaander (aka Cosmic Force) vlak na de eeuwwisseling oprichtte, was het de afgelopen jaren behoorlijk stil. Maar waarom eigenlijk? In zijn Sonar Traffic studio in Kytopia licht Spaander het een en ander toe.

Dat er de afgelopen tijd nieuwe ideeën onder de oppervlakte borrelden was duidelijk te merken aan de laatste releases van Cosmic Force op SOHASO. Transmitting Ellicit Logic, Spaanders’ meest recente EP, lijkt bijvoorbeeld al meer terug te willen naar de basis van ouderwets neurotische electro, met hier en daar een uitstapje naar meer laid-back grooves. “Die plaat was ook meteen de reden dat ik begon te voelen dat er weer meer vraag is naar dit genre de afgelopen tijd”, vertelt Spaander. “Als deze twee jaar terug uitgegeven zou zijn, was hij nooit uitverkocht. Ditmaal bleek het echter het juiste moment.” Naar eigen zeggen kwam Spaander er op een bepaald moment achter dat hij al zeker vijf jaar niet meer actueel was. “Ik wist het nog wel lang te rekken vanwege mijn energie en stage-performance, maar als ik mijn vrienden sprak waren we het er toch over eens dat we geen van allen veel boekingen meer kregen.” Na een tijdje stond hij eigenlijk alleen nog op techno-feesten op te treden. “Op dat moment besef je dat electro een aflopende zaak is. Dan kun je natuurlijk proberen bij te sturen met je stijl, maar zoiets lukt mij gewoon niet.”

Ruimte voor enige ontwikkeling was er op zich wel, maar opeens gelikte techno produceren om maar relevant te blijven, dat wilde er bij Spaander niet in. Toch trekt de markt voor electro inmiddels weer aan: “Ik merk dat ik de afgelopen tijd steeds vaker weer op festivals sta en dan te horen krijg dat ik bijvoorbeeld om tien uur ’s avonds, tijdens primetime op moet treden. Daardoor voel ik dat er iets aan het veranderen is, want het publiek heeft er blijkbaar weer zin in! Dan word je opnieuw enthousiast, ga je mensen bellen en ontstaan er al snel weer nieuwe samenwerkingen. Zo zat ik laatst weer uitgebreid met Dexter in de studio en was het opeens zomaar half zes in de ochtend.”

De stilte rondom Marguerita in de afgelopen jaren kwam volgens Spaander dus vooral vanwege een verandering van interesse bij de mensen: “Je ziet het elke keer in golven van ongeveer tien jaar wisselen tussen elektronischer of juist meer instrumentaal. Daarnaast willen mensen de ene keer liever minimal en soortgelijke stijlen met een laag tempo, maar later zie je weer een tegenreactie waarin mensen als DJ Stingray en Detroit InEffect meer aandacht krijgen. En als mensen uiteindelijk weer klaar zijn met die grote hoeveelheid zweepslagen per minuut, dan moet het weer terug naar de meer elementaire dingen zoals funk en disco”, verklaart hij. “Zo blijft het veranderen.. Maar goed, ik kan op zo’n moment waarin er minder interesse is voor mijn genre wel dingen uitgeven die de doos van pandora opentrekken, maar daar wordt niemand blij van. Daarom deed ik een tijd lang eigenlijk niets meer met Marguerita.”

In Nederland geniet Marguerita sowieso vrij weinig aanhang. Volgens Spaander verkoopt hij slechts 15% van zijn platen binnen Nederland. “Als hier maar ongeveer zestig platen van een bepaalde release worden verkocht, snap ik ook wel dat weinig mensen binnen ons land interesse hebben in Marguerita.”

Met het ‘all-star’ labelfeest in Kytopia op zaterdag 29 september wil hij het label echter nieuw leven inblazen. De avond is in essentie een vier uur durende jamsessie tussen oudgedienden van Marguerita en vrienden van Ben, waarbij improvisatie en dansbaarheid verenigd moeten worden. Dexter Klakson speelt er, begeleid door de modulaire synthesizers van Sjamsoedin en het podiumgenieke duo Dumb and Dumber. “Vanuit die laatste twee kwam ook deels de inspiratie voor deze avond”, legt Spaander uit. “Zij nodigden mij een keer uit voor een jamsessie in De Onderbroek in Nijmegen. Er heerste daar een hele jolige sfeer. Ik heb toen ook mijn broek uitgetrokken en de rest van de avond in mijn onderbroek opgetreden. Maar ondertussen jamden we wel uren door. Dan kom je erachter dat je jezelf met enkel een audio effect en een losse snare zo vijf minuten bezig kan houden. Ondanks dat ik soms van een uur optreden al kapot kan zijn, vond ik het een bevrijdende ervaring om urenlang live nieuwe muziek maken. Gewoon alles loslaten en lol hebben op het podium.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

"Ik heb toen ook mijn broek uitgetrokken en de rest van de avond in mijn onderbroek opgetreden"

 

 

 

"Gewoon alles loslaten en lol hebben op het podium"

Spaander geeft aan dat hij in zijn eigen omgeving merkt dat er vanuit verschillende mensen interesse is om te zien hoe het proces van muziek produceren nou eigenlijk verloopt. “Soms willen mensen er gewoon bij zitten, op de bank in de studio, terwijl er ondertussen muziek gemaakt wordt. In combinatie met mijn ervaring met Dumb and Dumber bracht dit me op het idee om met dit feest de deuren open te gooien en mensen uit te nodigen om het zelf te zien.” Spaander benadrukt dat het feest niet het meer abstracte, modulaire karakter van avonden zoals Modulation zal hebben, maar eerder nadruk bij dansbaarheid zal leggen. “Daarnaast gaan we niet tussendoor stoppen om nog even de juiste toonsoort met elkaar af te spreken, dat soort dingen doen we van tevoren.” Meer een soort georganiseerde chaos dus. “We trekken gewoon onze favoriete synths uit de schappen, zetten het allemaal klaar op het podium en maken er een geweldige avond van.”

Voor Marguerita staan er inmiddels alweer drie nieuwe releases op de planning. Over de eerste twee wil Spaander nog niet teveel kwijt, maar de derde wordt een live-opname van de jamsessie eind deze maand. Die plaat wordt bekostigd van het entreegeld van de avond.

Te zien: 'Marguerita Recordings All-Star party’, zaterdag 29 september 2018 in Kytopia.