De bijzaal van Aziatisch restaurant LE:EN is een industrieel uitziende loods, met veel staal en ijzer, krantenknipsels aan de muren, schilderingen en een provisorisch opgebouwde bar. Achterin genieten mensen rustig van hun drankje en vooraan staat het podium opgebouwd en kunnen bezoekers zich meer focussen op de acts die deze dag door Le Guess Who? geprogrammeerd zijn.
Eerder deze middag speelden toetseniste en vaudeville zangeres Baby Dee en de Iraanse dichter Faarjam in LE:EN. Wij komen wat later. Heel de middag is het al een komen en gaan van lunchgasten en terrasbezoekers die een kijkje komen nemen en gezellig naar de muziek luisteren. Bevalt het niet, dan is daar buiten weer het terras, de brandende zon, drankjes, hapjes en gezelligheid. Ben Chasny van de experimentele drone/folkact Six Organs of Admittance beklimt met zijn akoestische gitaar het podium, waarop enkel een kleine houten kruk, een fles sake en een glaasje wijn staan. Al snel zet hij een instrumentaal liedje in waaruit blijkt hoe vernuftig zijn gitaarstijl is: vol bijzondere fingerpicking, tegendraadse akkoorden en niet-westerse invloeden.
Utrecht Centraal: Le Guess Who?! presenteert staalkaart in LE:EN
Six Organs of Admittance’ muziek mag je op meer manieren benaderen
Ook Le Guess Who?! was pinkstermaandag van de partij op Utrecht Centraal. In restaurant LE:EN presenteerde het festival een staalkaart van artiesten die kenmerkend zijn voor de wereldse koers in de programmering. Wij luisterden naar Ben Chasny.
Het klinkt ontspannen, maar toch zeer gelaagd en complex. Toegankelijker wordt het als zijn warme, maar tegelijkertijd rauwe stem naar voren komt. De relaxt klinkende teksten zitten vol wereldproblematiek en spirituele vraagstukken. Zo is zijn muziek op meerdere manieren benaderbaar: zij die daar behoefte aan hebben dromen ontspannen weg en relaxen. Anderen luisteren vol bewondering naar de donkere teksten en bijzondere songstructuren. Het publiek is dan ook zeer gemêleerd. Vandaag maakt het niet uit, iedereen heeft een fijne, ontspannen middag.
Het programma van vanmiddag focust zich vooral op het wereldse experiment en is daarmee exemplarisch voor de koers die Le Guess Who? heeft ingezet. Dit komt ook naar voren in de eerste namen van de novembereditie. Grote acts gaan hand in hand met experimentele artiesten, met als resultaat een extreem breed programma waarbinnen veel te ontdekken is.
Gezien: Six Organs of Admittance tijdens Utrecht Centraal, maandag 5 juni 2017 @ LE:EN